ریمپ ایسیو چیست؟ مزایا و معایب ریمپ چیست؟

ریمپ ایسیو چیست؟ مزایا و معایب ریمپ چیست؟

فهرست مطالب

ریمپ ایسیو که گاهی اوغات به آن تیونینگ ایسیو یا تنظیم ایسیو هم می‌گویند، زمانی اتفاق می افتد که تنظیمات ایسیو خودرو برای بهبود عملکرد و بخش‌های مختلف خودرو تغییر کند.

با تغییر نرم افزار ECU، موتور می‌تواند بسیار بیشتر از حداکثر توان خود عمل کند. اغلب با افزایش ۲۰ درصد یا بیشتر اسب بخار و گشتاور!

موتورهای خودروهای امروزی توسط یک کامپیوتر که به آن واحد کنترل موتور یا ایسیو (ECU) می‌گویند کنترل می شوند. این کامپیوتر کوچک جنبه های مختلف موتور، مانند زمان احتراق، نسبت هوا به سوخت و افزایش فشار را کنترل می‌کند. با تغییر این تنظیمات، می توان برنامه خودرو را تغییر داد تا عملکرد بهتری داشته باشد و مصرف سوخت را کاهش داد.

ریمپ ایسیو که بعضا چیپ تیونینگ هم به آن گفته می‌شود، برای زمانی است که نرم افزار شخص ثالث بر روی ECU نصب شده است تا جایگزین نرم افزار پیش فرض سازنده شود. این نرم افزار جدید می تواند تنظیمات سفارشی را برای حداکثر استفاده از موتور داشته باشد و اغلب می تواند برای هر وسیله نقلیه خاص طراحی شود.

معمولاً با استفاده از یک دستگاه پروگرامر یا دستگاه دیاگ با اتصال به پورت سریال OBD خودرو نصب می شود، به این معنی که می توان آن را به سرعت انجام داد. وسایل نقلیه قدیمی باید تراشه (CHIP) کامپیوتر موتور خود را کاملاً برداشته و یک تراشه یا چیپ جدید جایگزین می کردند که نرم افزار جدید روی آن برنامه ریزی شود. به همین دلیل است که قبلاً آن را چیپ تیونینگ می نامیدند.

خط تولید خودرو

چرا خود کمپانی خودرو را ریمپ نمی‌کند؟

بر خلاف تصورات باید به شما بگوییم که کمپانی‌های خودرو سازی محصولات خود را ریمپ می‌کنند. چون اگر قرار باشد هرساله یک موتور جدید را طراحی کنند و بسازند متحمل هزینه‌های چند میلیون دلاری خواهند شد. اکثر تولید کنندگان همچنین تمایل دارند نسخه‌های فیس لیفت شده از هر مدل از خودرویی را که تولید می‌کنند پس از چند سال قبل از عرضه نسخه‌های جدید منتشر کنند.

با تتغییر این تنظیمات ECU خود بر روی مدل های فیس لیفت شده، آن‌ها می‌توانند به سرعت و به راحتی ارقام عملکرد خودرو را افزایش داده و آنها را بدون نیاز به مهندسی زیاد یا بیشتر، مطلوب‌تر کنند. اما این کار در کمپانی‌های خودروسازی کشورمان اتفاق نمی افتد.

اما استراتژی‌های دیگری هم برای کمپانی‌های خودروسازی وجود دارد. به طور پیش فرض، اکثر خودروها هنگام خروج از کارخانه به دلایل مختلف عملکرد خود را عمداً کاهش می دهند. اغلب این می تواند به منظور رعایت مقررات مربوط به انتشار گازهای گلخانه ای و آلایندگی زیست محیطی، یا مقررات مربوط به اقتصاد یا صدا باشد.

علاوه بر این، خودروها همیشه دارای گارانتی هستند و آخرین چیزی که سازنده می‌خواهد این است که مجبور به بازسازی یا تعویض موتورهای آسیب دیده باشد. به همین دلیل، عملکرد همیشه در محدوده توانایی موتور حفظ می‌شود.

آیا ریمپ فقط تغییرات نرم افزاری است؟

بله! ریمپ غالبا “مرحله ۱” نامیده می‌شود و به عنوان بخشی از بسیاری از مراحل ارائه‌شده توسط شرکت یا شخصی که تنظیم و تیونینگ را می‌خواهد انجام دهد می‌باشد. مرحله ۱ تقریبا همیشه یک تغییر نرم‌افزاری ساده است. شما با ریمپ کردن می‌توانید مصرف سوخت خودرو را کاهش دهید، یا پرفورمنس و کارایی موتور را افزایش دهید و یا هر دو را در کنار هم. می‌توانید ناک زدن خودرو را از بین ببرید، کپ بین دنده‌ها را حذف کنید یا شتاب خودرو را افزایش دهید.

cartuning

مرحله ۲ و بعد از آن معمولاً شامل تغییرات بیشتر نرم افزاری و سخت افزارهای اضافی و جدید مانند، سیستم اگزوز جدید و پمپ سوخت فشار قوی است. مراحل ۳ و ۴ اغلب شامل ارتقاء توربوشارژر یا سوپرشارژر خودرو می‌شود. مراحل بعدی مستلزم انجام كارهای تهاجمی تر و افزايش كمتر عملكرد در هر پوند نسبت به مرحله اول است.

آیا ریمپ خطرناک است؟

آیا ممکن است ریمپ کردن خطرناک باشد؟

تغییر تنظیماتی که بر کنترل موتور تأثیر می گذارد، می تواند اثرات مضر و منفی داشته باشد. البته همه این‌ها بستگی به این دارد که چه کسی کار ریمپ را بر روی خودرو شما انجام می‌دهد. به همین دلیل ما توصیه می‌کنیم که به افراد یا شرکت‌های متخصص در زمینه ریمپ خودرو برای این کار مراجعه کنید.

ebtal garanty

آیا ریمپ و تیونینگ باعث ابطال گارانتی خودرو می‌شود؟

برخی از تغییرات نرم افزاری غیر اصولی و همچنین انجام تغییرات سخت افزاری می‌تواند باعث ابطال گارانتی خودرو شما شود. به همین دلیل خیلی اهمیت دارد که در یک مرکز معتبر این کار را انجام دهید.

آیا ریمپ کردن فقط برای خودروهای خاص است؟

ریمپ کردن می‌تواند عملکرد و صرفه جویی را در بیشتر انواع خودروها افزایش دهد. حتی خودرویی با موتور ۱ لیتری می‌تواند قدرت خوبی را از یک تغییر مجدد دریافت کند. به خصوص اگر خودرو دارای سیستم توربوشارژر باشد پرفورمنس و کارایی بالاتری خواهد داشت.

این روزها اکثر خودروهای مدرن و امروزی دارای سیستم توربوشارژر (یا سوپرشارژر) روی موتور هستند. یک موتور با مخلوط کردن سوخت فشرده با هوا و سپس احتراق این مخلوط در داخل سیلندرهای خود کار می‌کند. توربوشارژرها و سوپرشارژرها فشرده سازی سوخت را افزایش می‌دهند، بنابراین این امر اجازه می‌دهد سوخت بیشتری قبل از اشتعال در داخل سیلندر قرار گیرد.

سوخت بیشتر برابر با قدرت بیشتر است. این مساله سوخت بیشتری برای افزایش قدرت به جای داشتن موتور بزرگ‌تر برای شروع با آن دارد. انتشار گازهای گلخانه ای نیز بسیار کمتر است. به همین دلیل ما بیشتر شاهد موتورهای ۳ ، ۴ و ۶ سیلندر هستیم تا موتورهای ۸ ، ۱۰ و ۱۲ سیلندر هستیم.

ریمپ تیونینگ خودروها

آیا خودرو ریمپ شده هزینه ما را افزایش خواهد داد؟

افزایش هزینه و افزایش مصرف سوخت خودرو ریمپ شده کاملا بستگی به نحوه رانندگی شما دارد. از نظر تئوری خودروهایی که ریمپ شده اند می‌توانند از لحاظ هزینه با خودرو ریمپ نشده برابر باشند و حتی کارآمد تر! پس از ریمپ ایسیو این فرصت فراهم است که قدرت بیشتری از موتور خودرو استخراج کنیم و اکثر رانندگانی هم که خودرو خودشان را ریمپ کرده اند از این فرصت استفاده می‌کنند و بدنبال شتاب و سرعت بالاتری هستند تا از تفاوت قابل توجه خروجی خودروی خود لذت ببرند. در نتیجه به احتمال زیاد مصرف سوخت بالاتری خواهند داشت.

شما با رعایت یک الوگوی صحیح و ثابت رانندگی می‌توانید در کنار افزایش توان خودرو مصرف سوخت کمتری هم داشته باشید. اما به یاد داشته باشید دلیل اصلی که مردم ریمپ می‌کنند چیست؟ برای افزایش عملکرد.

خودورهای الکتریکی

آیا خودروهای الکتریکی را می‌توان ریمپ کرد؟

با رواج روزافزون خودروهای برقی، اکنون این سوال مطرح می شود که آیا می توان آن‌ها را به روشی مشابه موتورهای درون سوز تغییر داد یا خیر. پاسخ کوتاه این است … در واقع بله، خوب شاید به زودی. در حالی که انجام این کار از نظر تئوری امکان پذیر است، در حال حاضر به خوبی پذیرفته نشده است. عمدتا به دلیل جدید بودن وسایل نقلیه برقی، هنوز شرکت های تنظیم کننده ECU یا شخص ثالث کافی وجود ندارد که راه حل های قابل اعتمادی ارائه کرده باشند.

البته، همه اصول اصلی تغییر مجدد موتور بنزینی یا دیزلی دیگر قابل استفاده نیست. اما این بدان معنا نیست که نمی توان پارامترها را برای موتور الکتریکی تغییر داد. قدرت الکتریکی خودروهای برقی با آنچه که به آن عادت کرده ایم متفاوت است. هیچ دور یا دنده ای وجود ندارد و حداکثر گشتاور را می توان فوراً به دست آورد.

از لحاظ تئوری، این تنظیمات کارخانه را می توان تغییر داد و به این ترتیب به سرعت بیشتر دست یافت. این امر منجر به افزایش عملکرد می شود اما طبیعتاً بر برد، قابلیت رانندگی و همچنین طول عمر کلی موتور تأثیر منفی می گذارد.

همچنین لازم به یادآوری است که این شرکت های تنظیم کننده سالها وقت داشته اند تا نرم افزار ECU خود را روی خودروهای بنزینی و دیزلی آزمایش و تنظیم کنند. در حالی که سهم بازار آنها سال به سال در حال افزایش است، خودروهای الکتریکی هنوز خیلی رایج نشده اند. به هر حال، در جایی که تقاضا وجود دارد مطمئناً بازاری برای آن وجود خواهد داشت.

یادگیری آموزش ریمپ

آموزش ریمپ و تیونینگ ایسیو چگونه است؟ آیا می‌توانیم ریمپ را خودمان انجام دهیم؟

دوره آموزشی ریمپ ای سی یو یا همان تقویت نرم افزاری واحد کنترل الکترونیکی (ECU) یکی از دوره های تخصصی آموزشگاه شرکت ثمین خودرو پویا SKP می باشد.

دوره آموزش ریمپ با وینولز (WinOLS) و دوره آموزش ریمپ با TNM به صورت تخصصی و علمی زیر نظر اساتید برجسته مجرب که خودشان هم دارای مرکز تخصصی ریمپ و تیونینگ هستند برگزار می‌شود. تمام مراحل آموزش ریمپ ECU در آموزشگاه ثمین خودرو به صورت عملی می‌باشد و هنرجویان و کارآموزان عزیز پس از فراگیری دوره ریمپ می‌توانند به صورت تخصصی وارد بازار کار شوند. از مزایای یادگیری ریمپ ایسیو در آموزشگاه SKP می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

ارائه مدرک معتبر، پشتیبانی چند وجهی توسط اساتید به صورت نامحدود، امکان تجدید دوره در صورت عدم یادگیری توسط کارآموز و مزایای دیگر.

جهت شرکت در کلاس آموزش ریمپ و تیونینگ می‌توانید با شماره ۰۲۱۶۶۸۴۴۴۷۷ تماس بگیرید.

نظرات خود را با ما در صفحه اینستاگرام SKP به اشتراگ بگذارید؛

اگر این مقاله برای شما مفید بود، لطفا آن را از طریق شبکه‌های اجتماعی برای دوستان خودتان ارسال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *