پمپ بنزین خودرو چیست؟ علایم خرابی پمپ بنزین و تست پمپ بنزین

پمپ بنزین خودرو چیست؟ علایم خرابی پمپ بنزین و تست پمپ بنزین

فهرست مطالب

پمپ بنزین خودرو چیست؟

پمپ بنزین خودرو وظیفه دارد که سوخت را با فشار معینی از باک (حدودا ۴ الی ۶ اتمسفر یا بار) به مدار سوخت‌رسانی یا ریل سوخت ارسال کند. فشار ارسالی پمپ بنزین باید همیشه بیشتر از فشار مورد نیاز پاشش انژکتورها باشد تا در صورت افزایش مصرف سوخت، موتور با کمبود سوخت مواجه نشود.

با توجه به توضیحاتی که داده شد، پمپ بنزین خودرو یکی از قطعات حیاتی و مهم خودرو است که نقش سوخت رسانی به موتور خودرو را بر عهده دارد که نتیجه آن کمک به ایجاد احتراق می‌باشد.

انواع پمپ بنزین خودرو

پمپ بنزین خودرو انواع مختلفی دارد. اما تمام پمپ بنزین‌ها شبیه هم کار می‌کنند به این شکل که بنزین از یک‌طرف مکش می‌شود و از یک‌طرف منتقل می‌شود و یک وظیفه مشخص را بر عهده دارند که آن هم انتقال بنزین به موتور خودرو می‌باشد.

پمپ بنزین مکانیکی

پمپ بنزین مکانیکی

پمپ بنزین مکانیکی در خودروهای کاربراتوری مورد استفاده قرار گرفته است که روی بلوک سیلندر نصب می‌شد و نیروی خود را از میل سوپاپ می گرفت. عملکرد این قطعه، بستگی به دور موتور خودرو دارد. بدین صورت که در دور آرام بهتر کار می‌کند. قیمت پمپ بنزین مکانیکی ارزان‌تر از سایر مدل‌ها می‌باشد. این نوع پمپ بنزین انواع مختلفی دارد اما کارکرد همه‌ی آن‌ها یکسان است.

اجزای تشکیل دهنده‌ی پمپ بنزین مکانیکی:

  • دیافراگم
  • فنر دیافراگم
  • فنر انگشتی
  • سوپاپ ورودی
  • سوپاپ خروجی
  • شیطانک
  • محفظه بنزین
پمپ بنزین برقی (پمپ بنزین انژکتوری)

پمپ بنزین برقی (پمپ بنزین انژکتوری)

پمپ بنزین برقی یا پمپ بنزین انژکتوری بر خلاف پمپ مکانیکی، برای شروع کار نیازی به سرعت گرفتن موتور ندارد و از همان لحظه‌ی استارت زدن عمل سوخت‌رسانی را انجام می دهد. یکی از اصلی‌ترین دلایل بکارگیری پمپ بنزین‌های برقی پمپاژ بنزین با فشار بیشتر برای خودروهای انژکتوری بود.محل قرارگیری پمپ بنزین برقی در باک خودرو است، که البته در دونوع می‌باشد: پمپ بنزین داخل باک و پمپ بنزین خارج از باک. در اکثر خودروهای انژکتوری امروزی از پمپ بنزین داخل باک استفاده می‌شود. مزایای قرار گرفتن پمپ بنزین داخل باک کاهش صدا و خنک کاری پمپ بنزین توسط سوخت داخل مخزن می‌باشد.

اجزای تشکیل دهنده‌ی پمپ بنزین برقی:

  • فیلتر سوخت
  • رگولاتور فشار
  • صفحه تکیه‌گاه پمپ
  • لوله برگشت سوخت
  • لوله خروجی سوخت
  • لوله برگشت سوخت از رگولاتور
  • سوکت اتصالی جریان پمپ برق
  • شلنگ لوله برگشت
  • شلنگ لوله خروجی
  • همان گیج سوخت
  • فنر
  • فانوسی یا مخزن بنزین
  • مگنت یا میله‌های متصل به سیم‌پیچ

پمپ بنزین مرکب

از پمپ بنزین مرکب خیلی کم و به ندرت استفاده می‌شود و تولید کننده خودرو ممکن است این نوع را بر اساس طراحی خاص بعضی از خودروها به کار گیرد. وسایل نقلیه‌ای که از سیستم خلاء استفاده می‌کنند، از این سیستم بهره می‌برند.

نکته: در همه نوع پمپ بنزینهای انژکتوری، در داخل پمپ بنزین یک سوپاپ یک طرفه بکار رفته است که از برگشت یا خالی شدن مدار سوخت‌رسانی از بنزین جلوگیری می‌کند و خمچنین باعث می‌شود که سوخت در مدار سوخت‌رسانی با یک فشار معین ثابت نگه داشته شود تا در هنگام استارت زدن، خودرو به راحتی روشن شود.

اثرات خرابی و علایم خرابی پمپ بنزین خودرو

در صورتی که پمپ بنزین کامل بسوزد، موتور یک لحظه روشن شده و خاموش می‌شود و دیگر روشن نمی‌شود و چنانچه پمپ بنزین نیم‌سوز شده باشد،‌ فشار ارسالی پمپ بنزین کاهش یافته و بنابراین موتور در هنگام شتاب‌گیری و زیر بار، با کمبود سوخت مواجه می‌شود و به اصطلاح کم می‌آورد.

شنیده نشدن صدای پمپ بنزین

شاید بتوان گفت راحت‌ترین روش عیب‌یابی پمپ بنزین سوخته این است که سوئیچ را باز کنید و به صدای پمپ بنزین گوش دهید. معمولا پس از ۳ ثانیه بعد از بازکردن سوئیچ صدای پمپ بنزین به گوش می‌رسد و سپس قطع می‌شود. (البته شنیده نشدن این صدا می‌تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد) اگر پمپ بنزین نیم‌سوز شده باشد با این روش نمی‌توان آن را عیب‌یابی کرد.

خودرو استارت می خورد اما روشن نمی‌شود

۳ دلیل می‌تواند باعث بروز این اتفاق شود:

  1. جرقه شمع مشکل داشته باشد
  2. سنسور دور موتور معیوب باشد
  3. ایراد در سیستم سوخت‌رسانی باشد. یعنی سوخت کافی به موتور نرسد

ریپ زدن در زمان گرم شدن خودرو

اگر در زمان سرد بودن خودرو، موتور بدون هیچ موردی کار می‌کند اما وقتی گرم می‌شود موتور ریپ می‌زند یا حتی خاموش می‌شود می‌توان گفت عیب می‌تواند از پمپ بنزین خودرو باشد.

شنیده شدن صدای اضافی از سمت پمپ بنزین

اگر زمان روشن بودن موتور، صدای ناله مانندی از قسمت پمپ بنزین می‌شنوید احتمال این که پمپ بنزین خودرو خراب شده باشد وجود دارد.

کم آوردن خودرو در سرعت بالا و سربالایی

اگر خودرو در سرعت پایین مشکلی ندارد اما در سربالایی یا سرعت بالا کم می‌آورد، می‌توان گفت که پمپ بنزین ضعیف شده و فشار مناسب برای تامین سوخت بیشتر را ندارد.

ویدیو روش‌های تست پمپ بنزین خودرو

عیب یابی پمپ بنزین با دیاگ

با استفاده از دستگاه عیب یاب دیاگ در قسمت پارامترها، حالت وصل بودن یا قطع بودن پمپ بنزین را می‌توانیم مشاهده کنیم و یا در قسمت ستست عملگرها می‌توانیم پمپ بنزین را تست کرده و از سلامت آن مطمئن شویم.

نکته: درصورتیکه در قسمت تست عملگرها، هنگام تست پمپ بنزین، صدای کارکرد پمپ بنزین به گوش نرسد و یا از شلنگ ورودی بنزین به ریل، سوخت حارج نشود، تنتها نشانه سوختن پمپ بنزین نمی‌باشد. بلکه ایراد می‌تواند از فیوز پمپ بنزین و یا رله دوبل و یا قطع بودن سوکت‌ها و سیم‌کشی و … باشد.

نکته: درصورتیکه به سوختن کامل یا نیم‌سوز شدن پمپ بنزین شک می‌کنید، به این صورت عمل کنید:

ابتدا شلنگ ورودی به ریل سوخت را خارج کره و سوئیچ خودرو را باز کنید (با رعایت مسائل ایمنی و گرفتن شنلگ به داخل یک ظرف) و نگاه کنید که آیا سوخت با بازکردن سوئیچ از شلنگ خارج می‌شود یا نه. درصورتیکه سوخت اصلا خارج نشود یا پمپ بنزین سوخته و یا برق ۱۲ ولتی به پمپ بنزین قطع می‌باشد، که برای اطمینان از این موضوع می‌توان یک برق ۱۲ ولت مستقیم را به پمپ بنزین داد و یا رله دوبل را بررسی کرد. در غیر این صورت باید پمپ بنزین خودرو را بازکرده و تعویض نمایید.

تست پمپ بنزین با فشارسنج

درصورتیکه بنزین از شلنگ ورودی به ریل سوخت خارج می‌شود ولی فشار لازم را ندارد (احتمال نیم‌سوز شدن پمپ بنزین). برای این حالت بهتربن راه این است که از یک دستگاه فشارسنج سوخت استفاده نمایید.

برای انجام این تست ابتدا شلنگ ورودی سوخت به ریل را (از فیلتر بنزین) با آزاد کردن بست خارج کنید و دو سر شلنگ دستگاه فشارسنج را مابین شلنگ ورودی سوخت و ریل سوخت نصب کنید (قرار دهید) و به موتور استارت زده و روشن کنید و به فشار نشان داده شده در دورهای مخنلف توجه کنید که نباید کمتر از ۴ بار باشد. البته قبلا از سالم بودن فیلتر و رگولاتور سوخت اطمینان حاصل نمایید.

در صورتیکه فشار نشان داده شده کمتر از ۴ بار باشد، پمپ بنزین نیم‌سوز شده و باید تعویض گردد.

ویدیو آموزش تست پمپ بنزین با فشار سنج

خرید مغزی پمپ بنزین، قیمت مغزی پمپ بنزین

جهت خرید مغزی پمپ بنزین و اطلاع از قیمت مغزی پمپ بنزین پراید،‌قیمت مغزی پمپ بنزین پژو، قیمت مغزی پمپ بنزین سمند، قیمت مغزی پمپ بنزین ۲۰۶ و … با شماره ۰۲۱۶۶۸۴۴۴۷۷ تماس بگیرید.

نظرات خود را با ما در صفحه اینستاگرام SKP به اشتراگ بگذارید؛

اگر این مقاله برای شما مفید بود، لطفا آن را از طریق شبکه‌های اجتماعی برای دوستان خودتان ارسال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *