شرکت ثمین خودرو پویا- قطعات یدکی خودرو

021-66844477

لوگو شرکت ثمین خودرو پویا

تفاوت شمع تک پلاتین و شمع دو پلاتین-کدوم رو بخریم؟

فهرست مطالب

شمع خودرو (SPRAK PLUG) یکی از قطعات اصلی موتور خودرو می‌باشد و تاثیر مستقیمی بر کیفیت احتراق موتور دارد.

وظیفه شمع این است که یک جرقه با کیفیت در محفظه احتراق تولید کند تا مخلوط سوخت و هوا ی متراکم در داخل سیلندر به خوبی منفجر شود و در نتیجه انرژی آزاد شده از این انفجار به پیستون و شاتون و… انتقال می‌یابد و به انرژی حرکت دورانی موتور تبدیل می‌شود.

شمع های خودرو تنوع بسیار بالایی دارند. از نظر جنس، مقاومت الکتریکی، مقاومت در برابر حرارت، انتقال حرارت و…. که همه این ها مشخصاتی است که در قالب کد بر روی شمع خودرو نوشته می‌شود و شما می‌توانید با توجه مشخصاتی که در دفترچه راهنمای خودرو شما درج شده است برای انتخاب شمع مناسب اقدام کنید.

توجه داشته باشید که انتخاب شمع اشتباه ممکن است که کارکرد خودرو شما را مختل کند به عنوان مثال اگر موتور خودرو شما دارای تراکم بالایی باشد و شرکت خودروساز شمع سرد را برای استفاده در این موتور پیشنهاد کرده است و شما به اشتباه شمع گرم بر روی خودرو نصب کنید باعث ناک زدن موتور شده و باعث کم شدن طول عمر موتور خودرو شما می‌شود.

شمع فابریک خودرو دوگانه سوز چیست؟

خودرو های دوگانه سوز به دو دسته کارگاهی و شرکتی تقسیم می‌شوند. دوگانه سوز کارگاهی یا به اصطلاح تعمیرکاران دوگانه دستی که بیرون از شرکت تولید کننده خودرو دوگانه سوز شده و ابتدا تکسوز بوده است. خودرو های دوگانه شرکتی خودرو هایی هستند که از همان ابتدا دوگانه سوز بودند و خود شرکت خودرو ساز لوازم و کیت گاز سوز خودرو را نصب کرده است و اگر دقت کرده باشید خودر شرکت خودرو ساز خودرو دوگانه سوز را که گاز طبیعی می‌سوزاند با شمع تک پلاتین روانه بازار می‌کند. و برای سرویس و یا گارانتی هم اگر به نمایندگی های مجاز شرکت رجوع کنید شمع فابریک را برای خودرو شما در نظر می‌گیرند.

جرقه شمع دوپلاتین قوی تر است یا تک پلاتین؟

کیفیت جرقه به عوامل بسیاری بستگی دارد اما در صورتی که تمام مشخصات فنی یک شمع دو پلاتین و شمع تک پلاتین از نظر مقاومت و حرارت یکسان باشند و ولتاژ تغذیه مشابه را دارا باشند جرقه ای مشابه یکدیگر دارند و پلاتین اضافی شمع دو پلاتین باعث افزایش جرقه و یا جرقه قوی تر نمی‌شود.

تفاوت شمع تک پلاتین و شمع دو پلاتین چیست؟

تمام متریالی که در شمع دو پلاتین استفاده می‌شود در شمع تک پلاتین هم استفاده شده است و از نظر مواد اولیه تفاوتی نسبت به یکدیگر ندارند. همانطور که شمع تک پلاتین سرد و گرم داریم شمع دو پلاتین سرد و گرم هم وجود دارد و این به طراحی شمع بازمی‌گردد. شمع تک پلاتین و شمع دو پلاتین از نظر کیفیت جرقه هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند و تنها تفاوت شمع تک پلاتین و شمع دو پلاتین در عمر بدون سرویس آنها می‌باشد.

هر شمع دارای یک عمر مفید می باشد و در طی این عمر مفید باید شمع توسط تعمیرکار در کیلومتر های معیین سرویس شود در این سرویس گپ و یا فاصله بین دو الکترود شمع تنظیم می‌شود. شمع های خودرو در اثر کارکرد الکترود مرکزی آن دچار خوردگی می‌شود و فاصله ی بین دو الکترود زیاد می‌شود شمع های دو پلاتین چون از دو پلاتین منفی استفاده می‌کنند برای هر بار جرقه زدن الکترود مثبت به الکترود منفی نزدیکتر جرقه می‌زند و این عمل باعث می‌شود که کارکرد بدون سرویس بیشتری را نسبت به شمع های تک پلاتین رقم بزند.

آیا شمع های دوپلاتین همزمان دو جرقه می‌زنند؟

تعداد پلاتین های شمع خودرو به تعداد جرقه های آن ارتباطی ندارد همینطور هم شمع دو پلاتین به صورت همزمان دو جرقه را اعمال نمی کند. در حقیقت الکتریسته از هر مسیری که راحت تر بتواند عبور کند را انتخاب می‌کند در شمع های دو پلاتین هم این گفته صدق می‌کند و هر بار جرقه با یکی از پلاتین های نزدیکتر زده می‌شود هر زمان که پلاتین نزدیکتر خورده شد پس به نسبت پلاتین دوم دورتر شده و دیگر جرقه نمی‌زند و حالا جرقه با پلاتین دوم که نزدیک تر می‌باشد اتفاق می‌افتد.

شمع تک پلاتین و دو پلاتین چی بخریم؟

شرکت ثمین خودرو پویا SKP در حوزه تامین لوازم یدکی خودرو فعالیت دارد که انواع شمع های مورد استفاده در خودرو های ایرانی را به فرایند تولید رسانده است. شما می‌توانید با توجه به نیاز خود و با مطالعه دفترچه راهنمای خودرو و تطبیق کد فنی آن به راحتی نمونه SKP آن را تهیه کنید تا با خیالی آسوده رانندگی کنید. کد حرارتی نوشته شده بر روی شمع های SKP با کد شمع های شرکت بوش BOSCH یکسان می‌باشد تا شما بتوانید به راحتی شمع خودرو خود را از SKP تهیه کنید.

میخوای راجب تفاوت شمع تک پلاتین و شمع دو پلاتین و علایم خرابی شمع خودرو بیشتر بدونی؟ پس حتما به پیج اینستاگرام SKPPART@ سر بزن.

اگر این مقاله برای شما مفید بود، لطفا آن را از طریق شبکه‌های اجتماعی برای دوستان خودتان ارسال کنید.

جدیدترین مقالات آموزشی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا