شرکت ثمین خودرو پویا- قطعات یدکی خودرو

021-66844477

لوگو شرکت ثمین خودرو پویا

چیپ تیونینگ چیست؟ آیا چیپ تیونینگ خطرناک است؟

چیپ تیونینگ چیست؟ آیا چیپ تیونینگ خطرناک است؟

فهرست مطالب

چیپ تیونینگ درواقع یک اصطلاح برای انجام خدمات ریمپ ایسیو است. از نظر لغوی چیپ به معنای تراشه یا برد الکترونیکی است و تیونینگ به معنای ارتقاء دادن است. تنها قطعه یا قسمت الکترونیکی قابل ارتقاء خودرو، ایسیو موتور است. در واقع چیپ تیونینگ (Chip Tuning) به معنای ارتقاء عملکرد خودرو از طریق ECU است.

چیپ تیونینگ چیست؟

با چیپ تیونینگ پارامترهای ایسیو موتور (کامپیوتر خودرو) شما برای توان بیشتر تغییر می‌کند. برای مثال پارامترهای بوست،احتراق و سوخت رسانی بهینه می‌شود و نکته مهم اینجاست که بخش‌های ایمنی ماشین را حذف نمی‌شود. چیزی که متاسفانه تیون کارهای مبتدی انجام می‌دهند که موجب آسیب به خودرو شما می شود.

خودروهای امروزی به دلیل رعایت کردن قانون‌ها و استانداردهای جدید آلایندگی برای هوای پاکیزه، پارامترهای شان به شدت پیچیده تر شده است. به همین دلیل تیونرهای کمی هستند که به صورت حرفه‌ای و اصولی با این پارامترها آشنایی دارند.

چیپ تیونینگ دقیقاً چه کاری برای خودرو شما انجام می‌دهد؟

با علم چیپ تیونینگ، میتوان بازدهی موتور خودرو را با فشار کم به موتور تا ۴۰ درصد افزایش داد و همچنی در کنار آن مصرف سوخت شما را نیز کاهش داد. حتی برای رانندگی روزانه و شهری مصرف سوخت خودرو شما کاهش پیدا کرده و موتور توان بیشتری دارد.

چه زمانی به چیپ تیونینگ نیاز هست؟

جواب این سوال این است: اگر می خواهید توان موتور تان بیشتر شود!

برای افزایش توان موتور، اولین قدم بررسی لوازم های الکترونیکی ماشین است. که در بیشتر مواقع با تیون کردن و رسیدگی به بخش‌های الکتریکی خودرو، ماشین شما حدوداً تا ۴۰ درصد افزایش توان پیدا می‌کند. ولی اگر توان بیشتری می خواهید باید سخت افزارهایی را به ماشین خود اضافه کنید، مانند توربو شارژر و غیره که در این صورت شما به تیون کردن حرفه‌ای تری نیاز دارید تا سخت افزارها به درستی کار خود را انجام دهند.

در این صورت دقت کنید که نرم افزار ماشینتان به درستی با سخت افزار ماشین تطابق داده‌شده باشد.

آیا بعد از چیپ تیونینگ خودرو برای رانندگی معقول مناسب هست؟

در جواب این سوال هم باید بگوییم که بله، ماشین شما برای رانندگی روزانه هیچ مشکلی پیدا نمی‌کند و شما با خیال راحت می‌توانید رانندگی عادی داشته باشید. اما فرقش را در زمانی متوجه می‌شوید که تخت گاز بروید! آنجاست که شتاب ماشین خودش را به شما نشان می‌دهد.

خودروسازهای محتاط – برای همین چیپ تیونینگ با عقل جور در می آید

در زمان تولید خودرو، خودروسازها مقداری احتیاط می کنند تا موتور خودروی شما در تمام زمان و مکان‌ها به خوبی به کار خود ادامه دهد. بسته به نوع موتور خودروی شما، خودروسازها مقداری از توان خود را که معمولاً تا ۴۰ درصد است حفظ می‌کنند که شامل سخت افزار و نرم افزار می‌باشد.

خودروسازها از خود سوال می‌پرسند چه کسی ماشین‌ها را سوار می‌شود؟ یک خانم مسن که تا سر میدان می‌رود یا پسر جوانی که می‌خواهد با ماشینش گاز دهد. خودرو در کجا استفاده می‌شود؟ مناطق سردسیر یا مناطق گرمسیر؟

پس خودروسازها برای تولید خودرو یا موتوری که در تمامی این شرایط به طور عادی کار کند باید به این نکات دقت کنند تا خودرو عمر خوبی داشته باشد و زود خراب نشود. اما در آخر بستگی دارد شما با ماشین خود در چه منطقه‌ای رانندگی می‌کنید. اینجاست که علم چیپ تیونینگ ماشین شما را بهبود می‌دهد.

کاهش مصرف سوخت خودرو

اول از هر چیز باید به خودروسازها بپردازیم. به خاطر اینکه قوانین سختی برای میزان آلایندگی خودرو قرار داده شده است. خودروسازها زمانی که خودرو شان تولید می‌شود مجبورند که خودرو خود را تست کنند و آن‌ها برای گرفتن مجوز باید از این تست سر بلند بیرون بیایند.

پس خودروسازها خودروی خود را در محیط غیر عادی تست می‌کنند تا مصرف سوخت خودروشان کمتر شود و همچنان آلایندگی کمتری داشته باشد. بنابراین زمانی که خودرو را تحویل می‌گیرید میزان مصرف سوخت آن با چیزی که هست فرق می‌کند. ولی با چیپ تیونینگ و لوازم حرفه‌ای می‌توانید مصرف سوخت ماشین خود را کاهش دهید. که این کار برای افرادی که با ماشین کار می‌کنند بسیار مفید هست تا ماشینشان مصرف سوخت کمتری داشته باشد. در نتیجه میزان هزینه شان کاهش می‌یابد.

آیا چیپ تیونینگ فشار زیادی به موتور وارد می‌کند؟

چون شما توان موتور خود را افزایش داده اید فشار به موتور خود می‌آید. اما این فشار ضرری به موتور شما نمی‌رساند، زیرا خودروسازها مقداری توان خودرو خود را برای خوب کار کردن در تمام مناطق کاهش داده‌اند. زمانی که شما خودرو خود را تیون می‌کنید باید به حرارت موتور خود بیشتر دقت کنید و اگر توربو دارید زمان خاموش کردن خودرو باید چند دقیقه اجازه دهید تا توربو و موتور شما مقداری خنک شود. در کل اگر ماشین‌تان را به درستی تیون کنید مشکلی برای شما پیش نمی‌آید.

فرآیند چیپ تیونینگ چگونه است؟

تفاوت ریمپ و چیپ تیونینگ

زمانی که شما خودرو خود را به تیونینگ کار تحویل می‌دهید، ابتدا خودرو شما به صورت نرم افزاری تست می‌شود. تا اگر ایرادی هست برطرف شود سپس از لحاظ سخت افزاری تست می‌شود و اگر ایرادی داشته باشد برطرف می‌شود. پس از رفع عیوب و ایرادهای خودروی شما، مقادیر داده شده به ایسیو خودروتان ذخیره می‌شود و سپس تغییرات بر روی آن‌ها اعمال می‌شود. پس از اعمال تغییرات در پارامترها خودرو شما مجدد تست می‌شود و پارامترها به صورت لحظه‌ای بررسی می شود و اگر مشکلی در آن‌ها باشد رفع می شود و سپس خودروی شما آماده است.

چگونه چیپ تیونینگ بر روی خودروی من اعمال می شود؟

خودروهای قدیمی‌تر قبل از سال ۲۰۰۰ میلادی، برای تیون کردن معمولاً ایپرام آن‌ها از ایسیو خارج شده و به صورت جداگانه برنامه ریزی می‌شود و سپس به ایسیو شما لحیم می‌شود.

در خودروهای بعد از سال ۲۰۰۰ میلادی، معمولاً به صورت مستقیم از طریق کابل OBD برنامه به ایسیو داده می‌شود. خودروهای جدیدتر ضد تیون هستند و با متود های مخصوصی به آنها برنامه داده می‌شود.

میتوانم ماشینم را به حالت فابریک برگردانم؟

بله! قبل از تیون کردن خودرو شما، اطلاعات ایسیو شما (دامپ ایسیو) به صورت جداگانه ذخیره می‌شود که اگر خواستید ماشین‌تان را به حالت فابریک برگردانید با هیچ مشکلی روبرو نشوید.

برای لذت بردن از خودروی تیون شده در طولانی مدت چه کارهایی باید انجام شود؟

زمانی که شما خودرو خود را تیون کردید، روغن آن را باید سر زمان تعیین شده عوض کرد و زمانی که صبح خودرو خود را روشن می‌کنید همان اول کار پرگاز حرکت نکنید و مقداری به موتور زمان دهید تا گرم شود سپس حرکت کنید.

زمانی که توقف کردید و قصد خاموش کردن خودرو را داشتید در صورتی که به مدت زیادی به موتور خود فشار آورده اید مقداری به موتور وقت دهید تا دمای آن به حالت عادی برگردد. مخصوصاً کسانی که از توربو شارژ استفاده می‌کنند. و کسانی که از توربو شارژ استفاده می‌کنند و یا موتور خود را زیاد تقویت کردند باید به سوخت آن نیز دقت کنند و از اکتان استفاده کنند تا موتور خودروشان عمر بیشتری داشته باشد. حتماً به زمان تعویض تسمه‌های خود دقت کنید، مانند تسمه تایم تسمه دینام و غیره.

نکته قابل توجه اینجاست که توان بیشتر موتور به منظوره آلایندگی بیشتر آن نیست.

جمع بندی فواید چیپ تیونینگ

  1. بازدهی بیشتر موتور
  2. مصرف سوخت پایین تر
  3. آلایندگی کمتر

منبع: www.bar-tek-tuning.com

نظرات خود را با ما در صفحه اینستاگرام SKP به اشتراگ بگذارید؛

اگر این مقاله برای شما مفید بود، لطفا آن را از طریق شبکه‌های اجتماعی برای دوستان خودتان ارسال کنید.

جدیدترین مقالات آموزشی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا