شرکت ثمین خودرو پویا- قطعات یدکی خودرو

021-66844477

لوگو شرکت ثمین خودرو پویا

دینام یا آلترناتور چیست؟ دینام چه وظیفه ای دارد؟

دینام یا آلترناتور چیست؟ دینام چه وظیفه ای دارد؟

فهرست مطالب

دینام یا آلترناتور (Alternator) به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از هر وسیله نقلیه موتور احتراقی است. وظیفه اصلی دینام تبدیل انرژی شیمیایی به انرژی الکتریکی است تا بتوانید باتری موتور و سایر اجزای الکتریکی خودرو را شارژ و دوباره پر کنید.

نقش دینام در خودرو

از آنجایی که موتور فقط انرژی مکانیکی می دهد، الکتریسیته تولید نمی کند. بنابراین ما به منبعی نیاز داریم که برق تولید کند تا تمام لوازم الکتریکی خودرو شما را تامین کند. و اینجاست که دینام (آلترناتور Alternator) وارد می شود. سیستم شارژ خودرو از باتری خودرو، تنظیم کننده ولتاژ و دینام تشکیل شده است.

دینام شما انرژی مکانیکی را با جریان متناوب به انرژی الکتریکی تبدیل می کند. استاتور و روتور داخل دینام به عنوان آهنربا عمل می کنند و برای تولید جریان متناوب می چرخند. سپس جریان متناوب (AC) به جریان مستقیم (DC) تبدیل می شود که باتری را شارژ می کند. هم شارژ بیش از حد و هم کم شارژ شدن باتری شما می تواند یک مشکل جدی باشد. تنظیم کننده ولتاژ، برق را از دینام به باتری می فرستد و مقدار انرژی را کنترل می کند تا جریان ثابتی از برق را به باتری ارائه دهد.

نشانه های خرابی دینام

دینام ها معمولاً به توجه زیادی نیاز ندارند مگر اینکه فرسوده شوند. بیشتر آنها در شرایط بهینه بین 7 تا 10 سال دوام می آورند. با این حال، راه های مختلفی وجود دارد که می توانید بفهمید دینام شما فرسوده شده است یا خیر. اگر در راه اندازی ماشین خود مشکل دارید، چراغ های کم روی داشبورد، نیاز به تقویت مداوم باتری دارید، نشانه هایی هستند که نشان می دهد دینام شما ممکن است خراب یا فرسوده باشد.

باتری نیاز به تقویت مداوم دارد

اگر دائماً نیاز به تقویت باتری خود دارید، می تواند نشانه این باشد که دینام شما نیاز به تعویض دارد زیرا باتری را شارژ نمی کند.

شروع دشوار است

اگر ماشین شما متوقف می شود، دلایل مختلفی می تواند وجود داشته باشد، اما دینام خراب می تواند یکی از آنها باشد. اگر وسیله نقلیه شما نمی تواند برق را از دینام شما دریافت کند، نمی تواند کار کند بنابراین متوقف می شود.

نورهای کم سو

شایع ترین علت کم نور شدن داشبورد شما به دلیل معیوب بودن دینام است. اما بلافاصله تصور نکنید که دینام شما مشکل دارد، بلکه ماشین خود را نزد مکانیک ببرید تا آن را بررسی کند.

تاخیر در لوازم جانبی برق

اگر لوازم الکتریکی شما کندتر کار می کنند، می تواند نشانه خرابی دینام شما باشد. برای اینکه لوازم جانبی با سرعت کامل کار کنند، به نیروی کافی نیاز دارید، اما اگر دینام نتواند آن انرژی را تامین کند، کندتر کار می کنند.

مقاله مرتبط: علایم خرابی تسمه دینام چیست؟

عوامل تاثیرگزار در خرابی دینام

گرد و غبار

گرد و غبار و کثیفی که روی دینام جمع می شود می تواند مشکلاتی را ایجاد کند. این ها می توانند باعث سایش برس ها شوند. با این حال، از استفاده از پاک کننده کربوهیدرات یا بنزین برای حذف گرد و غبار خودداری کنید، زیرا می تواند به عایق نازک سیم پیچ ها آسیب برساند و بر میدان مغناطیسی تأثیر منفی بگذارد.

گرما و روغن

قرار گرفتن در معرض گرما و روغن با دینام می تواند مضر باشد و باعث کاهش عمر دینام می شود. زیر کاپوت را مرتباً بررسی کنید تا متوجه نشتی شوید و فوراً آنها را برطرف کنید.

قطعات معیوب

دینام از اجزای مختلفی تشکیل شده است و مشکلات مربوط به هر یک از آنها می تواند باعث از کار افتادن آن شود. به عنوان مثال می توان به سیم های فرسوده، مشکلات سیستم کامپیوتری ECM، فیوز خراب و شکستگی پولت یا تسمه اشاره کرد. مشکلات هر یک از این قطعات می تواند بر انتقال نیرو به اجزای الکتریکی خودرو شما تأثیر بگذارد.

در حالی که باتری به روشن شدن وسیله نقلیه کمک می کند، تمام اجزای الکتریکی خودرو را تامین نمی کند. دینام، بخشی از سیستم شارژ خودرو، وظیفه تولید برق برای برف پاک کن ها، رادیو، چراغ جلو و سایر قطعات را بر عهده دارد. دینام از قطعات مختلفی ساخته شده است، مانند روتورهایی که برای تولید الکتریسیته می چرخند و آن را به تنظیم کننده ولتاژ انتقال می دهند و برق را به بقیه قسمت های ماشین هدایت می کنند.

با این حال، گرد و غبار، خاک، گرما و روغن می توانند به دینام آسیب برسانند که به نوبه خود می تواند باتری شما را تخلیه کند.

آیا دینام می تواند باتری را خراب کند یا به آن آسیب بزند؟

از جمله عملکردهای مختلف یک آلترناتور، شارژ مجدد باتری است. با این حال، آلترناتور خراب نیز می تواند باتری را تخلیه کند. به این دلیل است که دینام معیوب قادر به انتقال انرژی کافی نیست و در نهایت باتری را تخلیه می کند. بنابراین، دفعه بعد که باتری شما از بین می رود، به شما توصیه می کنیم قبل از تعویض باتری، آلترناتور را از نظر ایراد بررسی کنید.

نظرات خود را با ما در صفحه اینستاگرام SKP به اشتراگ بگذارید؛

اگر این مقاله برای شما مفید بود، لطفا آن را از طریق شبکه‌های اجتماعی برای دوستان خودتان ارسال کنید.

جدیدترین مقالات آموزشی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا