شرکت ثمین خودرو پویا- قطعات یدکی خودرو

021-66844477

لوگو شرکت ثمین خودرو پویا

پاورترین چیست؟ آشنایی با پیشرانه خودرو

پاورترین چیست؟ آشنایی با پیشرانه خودرو

فهرست مطالب

پیشرانه یا پاورترین، مجموعه ای از هر جزء است که ماشین شما را به حرکت در می آورد. این مجموعه شامل موتور، گیربکس، میل محرک، محورها و دیفرانسیل است.

پیشرانه یا سیستم پاورترین چیست؟

پیشرانه (Powertrain) مجموعه ای از هر جزء است که وسیله نقلیه شما را به جلو می راند. سسیستم پاورترین خودروی شما نیرو را از موتور ایجاد می کند و آن را به چرخ های روی زمین می رساند. اجزای اصلی یک پاورترین، شامل موتور، گیربکس، میل محرک، محورها و دیفرانسیل است. با ثمین خودرو همراه باشید و بیایید هر کدام را یکی یکی بررسی کنیم:

موتور

به عنوان قلب وسیله نقلیه شما، یک موتور برای به حرکت درآوردن ماشین نیرو تولید می کند. یک موتور شامل پیستون هایی است که در داخل سیلندرها به سمت بالا و پایین حرکت می کنند و یک میل لنگ که حرکت رفت و برگشتی را به یک حرکت چرخشی تبدیل می کند.

گیربکس

گیربکس یک جزء اساسی در ماشین شما است که اطمینان حاصل می کند که مقدار مناسب نیرو به چرخ ها منتقل می شود. سیستم انتقال قدرت مانند گیربکس خودرو، نیرو را از موتور گرفته و آن را با توجه به شرایط رانندگی تنظیم می کند و در نهایت آن را به چرخ ها منتقل می کند.

میل گاردان

میل محرک (میل گاردان) قطعه ای است که گشتاور را از گیربکس به چرخ ها منتقل می کند. برای انجام این کار، باید از زوایای مختلف کار کند و طول خود را تغییر دهد تا با حرکت در سیستم تعلیق سازگار شود.

محورها (اکسل ها)

محورها یکی از اعضای مهم یک پیشرانه هستند. اَکسِل (Axle) بین چرخ ها قرار دارد و عمدتاً دو عملکرد را انجام می دهد: اول اینکه وزن وسیله نقلیه را تحمل می کند و همچنین می چرخد ​​و نیروی موتور را به چرخ ها منتقل می کند.

دیفرانسل

دیفرانسیل بخشی از محور عقب است. این اجازه را می دهد تا هر چرخ عقب با سرعت متفاوتی بچرخد. به عنوان مثال، دیفرانسیل هنگام چرخش یک گوشه مهم است، زیرا چرخ بیرونی باید سریعتر از چرخ داخلی بچرخد.

سیستم پاورترین بسیار مهم است، زیرا بدون عملکرد صحیح سیستم، وسیله نقلیه شما نمی تواند به جلو حرکت کند. به طور خلاصه، گروهی از قطعات هستند که انرژی تولید، تبدیل و مصرف می کنند تا وسیله نقلیه شما را به حرکت درآورند.

چرا پیشرانه یا پاورترین بسیار مهم است؟

هنگامی که مردم در مورد یک خودرو سِدان اسپرت با عملکرد بالا صحبت می کنند، اغلب می شنویم که چگونه خودرو می‌تواند فرمان، شتاب گیری و ترمز نرم و همچنین کنترل بدنه عالی و رانندگی ایمن را افزایش دهد. خوب، این تکنیک‌ها مهم هستند، اما «همه چیز و همه چیز» یک خودروی اسپورت موفق نیست.

اعداد عملکرد خیره کننده آن مانند صدها اسب بخار یا رسیدن به سرعت 0-100 کیلومتر در ساعت در ثانیه از پیشرانه شما ناشی می شود و هیچ جای دیگری نیست. به عنوان منبع تولید نیرو، یک پیشرانه با کیفیت خوب، کلیدی برای برد عملکرد، شتاب و حداکثر سرعت بهتر است. بنابراین، دفعه بعد که ماشین خود را از حالت سکون شتاب می دهید و فشار قدرت موتور خود را احساس می کنید، فقط بدانید که سیستم پاورترین یا  همان پیشرانه شما اتومبیل شما را به حرکت در آورده است.

این روزها، اهمیت ماژول کنترل پیشرانه (PCM) به دلیل نقش آن در بهبود مصرف سوخت و پاسخگویی به مقررات زیست محیطی جهانی با کنترل انتشار گازهای گلخانه‌ای شناخته شده است. PCM سیستم کنترل الکترونیکی است که عملکرد موتور و گیربکس شما را کنترل می کند.

بنابراین، مانند کامپیوتر اصلی ماشین (ایسیو) شما است که تحویل سوخت، عملکردهای آلایندگی و بسیاری موارد دیگر را کنترل می کند. همچنین به طور قابل توجهی بر عملکرد و قابلیت رانندگی موتور شما تأثیر می گذارد.

تفاوت سیستم درایوترین (DRIVETRAIN) و پاورترین (POWERTRAIN) چیست؟

واژه‌های “پاورترین” و “درایوترین” اغلب به جای یکدیگر استفاده می‌شوند، اما کمی متفاوت هستند. به عبارت ساده، یک درایوترین نیرو را به چرخ ها منتقل می کند. یک پاورترین (پیشرانه) از یک موتور و یک درایوترین تشکیل شده است. سیستم درایوترین، مانند پیشرانه، تنها یک جزء واحد از وسیله نقلیه شما نیست. بلکه درایوترین از گیربکس، میل محرک، محورها، دیفرانسیل و چرخ ها ساخته شده است.

نظرات خود را با ما در صفحه اینستاگرام SKP به اشتراگ بگذارید؛

source: kia.com

اگر این مقاله برای شما مفید بود، لطفا آن را از طریق شبکه‌های اجتماعی برای دوستان خودتان ارسال کنید.

جدیدترین مقالات آموزشی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا