آشنایی با انواع عملگرهای خودرو

انواع عملگرهای خودرو

فهرست مطالب

مفهوم عملگرها در خودرو

عملگرهای خودرو در حقیقت قطعاتی هستند که از ECU دستورات لازم جهت روشن شدن موتور و ایده‌آل کار کردن موتور در تمامی شرایط کاری را دریفات می‌کنند. از انواع عملگرهای خودرو مانند: پمپ بنزین خودرو، انژکتورها (سوزن انژکتورها)، موتور پله‌ای(استپر موتور)، کویل دوبل، رله دوبل، شیر برقی کنیستر، گرمکن سنسور دریچه گاز، لامپ عیب‌یاب (چراغ چک)، رله فن، دور سنج، سوکت عیب‌یاب و … . در واقع در سیستم خودروهای انژکتوری، سنسورها به عنوان خبر دهنده و ECU به عنوان فرمانده و عملگر ها به عنوان فرمانبر می‌باشند. در ادامه به بررسی برخی از عملگر های مربوط به موتور خودرو خواهیم پرداخت. با ثمین خودرو همراه باشید؛

برخی از انواع عملگرهای خودرو

  • پمپ بنزین (Fuel Pump)
  • انژکتورها (سوزن انژکتورها)
  • موتور پله‌ای (استپر موتور)
  • کویل دوبل
  • رله دوبل
  • شیر برق کنیستر
  • گرمکن دریچه گاز
  • لامپ عیب‌یاب (چراغ چک)
  • رله فن
  • دور سنج
  • سوکت عیب‌یاب

پمپ بنزین خودرو (FUEL PUMP)

پمپ بنزین خودرو یکی از انواع عملگرهای خودرو می‌باشد که وظیفه دارد تا سوخت را با فشار معینی از باک (حدوداً ۴ الی ۶ اتمسفر یا بار) به مدار سوخت‌رسانی یا ریل سوخت ارسال کند. فشار ارسالی پمپ بنزین باید همیشه بیشتر از فشار مورد نیاز پاشش انژکتورها باشد تا در صورت افزایش مصرف سوخت،‌موتور با کمبود سوخت مواجه نشود.

پمپ بنزین (Fuel Pump)

انژکتورها یا سوزن انژکتورها (INJECTORS)

انژکتورها در خودروهای بنزینی از نوع الکترومغناطیسی هستند و وظیفه دارند سوخت را به‌صورت پودر شده (اسپری شده) و یا به عبارت بهتر به‌صورت اتمیز شده به پشت دریچه گاز (در خودروهای قدیمی) و یا به پشت سوپاپ‌های گاز (در خودروهای جدید) و یا به محفظه احتراق (تزریق مستقیم) در مدت زمان و فشار معین تزریق کنند.

انژکتورها (Injectors)

موتور پله‌ای یا استپر موتور (STEPPER MOTOR)

موتور پله‌ای یا استپر موتور که یکی دیگر از انواع عملگرهای خودرو می‌باشد، وظیفه دارد هوای مورد نیاز موتور را برای کلیه‌ی حالت‌های دور آرام تامین کند و پالس‌های ۱۲ ولتی ارسالی توسط ECU را به حرکت خطی در راستای محور طولی تبدیل کرده تا مقدار جریان هوای اضافی را تنظیم نماید. موتور پله‌ای دارای ۱۵۰ الی ۲۰۰ پله بوده و در هر ثانیه ۱۳۰ پله در آن طی می‌شود و هر پله از حرکت موتور پله‌ای از نظر خطی ۰/۰۴ میلی‌متر می‌باشد.

موتور پله‌ای یا استپر موتور (Stepper Motor)

کویل دوبل (DOUBLE COIL, IGNITION COIL)

سیستم جرقه‌زنی اکثر خودروهای انژکتوری از نوع بدون دلکو (بدون مقسم برق – Distributor Less Ignition) بوده و کویل‌های سیستم جرقه‌زنی انژکتوری با اندکی تفاوت از نظر شکل ظاهری، همانند کویل‌های معمولی (کاربراتوری) به‌عنوان افزاینده ولتاژ عمل می‌کند. با این تفاوت که ولتاژ تولیدی کویل‌های سیستم جرقه‌زنی انژکتوری بسیار بالاتر از کویل‌های معمولی بوده (حدود ۳۰ کیلوولت و بالاتر) و در اکثر خودروهای جدید انژکتوری جرقه به‌صورت دو به دو ارسال می‌شود (۴و۱ – ۲و۳) البته در خودروهای جدید انژکتوری به ازای هر سیلندر، یک کویل بدون وایر استفاده شده است و جرقه‌زنی به‌صورت تکی انجام می‌گیرد.

کویل دوبل (Double Coil, Ignition Coil)

رله دوبل (DOUBLE RELAY)

رله دوبل در سیستم سوخت رسانی انژکتوری وظیفه دارد که برق کلیه قطعاتی که با ۱۲ ولت کار می‌کنند، اعم از: سنسورها (سنسور موقعیت میل سوپاپ و سنسور سرعت خودرو) و ECU و عملگرها (پمپ بنزین، کویل دوبل، انژکتورها و … ) را تامین کند. رله دوبل دارای ۱۵ پایه و سه مرحله عملکرد می‌باشد.

رله دوبل (Double Relay)

شیر برقی کنیستر (CANISTER PURGE VALVE)

شیر برقی کنیستر که به وسیله واحد کنترل الکترونیکی (ECU) کنترل می‌شود مابین مخزن کنیستر و موتور قرار می‌گیرد و وظیفه دارد که بخارات ارسالی از مخزن کنیستر به موتور (مانیفولد هوا) توسط ECU را کنترل کند.

شیر برقی کنیستر (Canister Purge Valve)

گرمکن دریچه گاز

در خودروهای انژکتوری که دریچه گاز آن‌ها فلزی است، برای جلوگیری از یخ زدن پولکی دریچه گاز و استپر موتور در هوای سرد از گرمکن برقی استفاده می‌کنند. گرمکن‌های مورد استفاده در خودروها یا از نوع برقی هستند (مانند: سمند، پژو ۴۵۰ و …) و یا از نوع آبی که توسط آب، گرم می‌شود (مانند: خودروهای کره‌ای مثل پراید). اما در پراید ساخت داخل حذف شده است.

گرمکن دریچه گاز

لامپ عیب‌یاب یا چراغ چک (MIL LAMP, ENGINE CHECK)

لامپ عیب‌یاب در خودروهای انزکتوری در صفحه داشبورد (صفحه کیلومتر) تعبیه شده و در هنگام بروز اشکال (عیب‌های اساسی) در سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری توسط ECU روشن شده و راننده را از وجود عیب در سیستم انژکتوری آگاه می‌سازد.

لامپ عیب‌یاب یا چراغ چک (MIL Lamp, Engine Check)

رله فن (FAN RELAY)

رله قطعه ای است که به وسیله آن می توان مدارات الکتریکی مصرف کننده هایی که نیاز به برق با شدت جریان بالا دارند (مانند موتور فن ها) را توسط یک مدار الکتریکی با شدت جریان ضعیف کنترل، قطع یا وصل نمود. بدین ترتیب ECU یا کنترل یونیت فن دستور قطع و وصل رله‌ها را می‌دهند و درنتیجه آن، رله‌های فن مدارات الکتریکی مربوط به فن دور کند یا تند را قطع و وصل می نمایند.

خرابی رله فن باعث عدم عملکرد فن‌ها در دور کند یا تند شده و یا یکسره کار کردن آن‌ها پس از خاموش کردن خودرو می شود.

fan relay

شما می‌توانید در صورت نیاز به انواع عملگرهای خودرو، قطعه مورد نیاز خود را از SKP به صورت آنلاین یا تلفنی با ضمانت ۶ماه خریداری فرمایید.

مشاهده کامل محصولات در صفحه اینستاگرام SKPPART

اگر این مقاله برای شما مفید بود، لطفا آن را از طریق شبکه‌های اجتماعی برای دوستان خودتان ارسال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *