شرکت ثمین خودرو پویا- قطعات یدکی خودرو

021-66844477

لوگو شرکت ثمین خودرو پویا

معنی علایم و چراغ های صفحه کیلومتر(داشبورد) خودرو

معنی علایم و چراغ های صفحه کیلومتر(داشبورد) خودرو

فهرست مطالب

صفحه کیلومتر (داشبورد) خودرو شما پر از نمادهای و چراغ‌های مفید است که به محض بروز مشکل در وسیله نقلیه شما آماده است تا به شما اطلاع دهد. هنگامی که یک چراغ هشدار جدید روی داشبورد شما ظاهر می‌شود، می‌تواند نگران‌کننده باشد، به خصوص اگر چراغ هشداری باشد که با آن آشنا نیستید، اما راهنمای ما در این مقاله می‌تواند به شما کمک کند تا به سرعت مشکل را حل کنید. با SKPPART همراه باشید؛

چراغ های صفحه کیلومتر مرتبط با ترمز

سیستم ترمز ضد قفل (ABS)

این چراغ نشان دهنده مشکلی در سیستم ترمز ضد قفل شما است که از کاهش سرعت ناگهانی قفل چرخ جلوگیری می کند. مشکل ABS می تواند بسیار خطرناک باشد و نیاز به رسیدگی فوری دارد.

چراغ سیستم ترمز ضدقفل ABS

لنت ترمز

این چراغ نشان دهنده سایش کشنده لنت ترمز شما است. پس از ظاهر شدن این چراغ، باید به سرعت لنت ترمز خود را تعویض کنید، در غیر این صورت ممکن است ترمز شما به طور جدی مختل شود.

چراغ هشدار تعویض لنت ترمز

سیستم ترمز / مایع ترمز

اگر این چراغ قرمز بدرخشد، خودروی شما مشکلی را در سیستم ترمز تشخیص داده است. این چراغ همچنین می تواند نشان دهد که ترمز دستی شما هنوز فعال است، اما اگر به طور کامل آزاد شود، می تواند نشان دهنده مشکل جدی تر در ترمز شما باشد.

چراغ هشدار سیستم ترمز / مایع ترمز

چراغ های صفحه کیلومتر مرتبط با موتور

آمپر دمای آب (سیستم خنک کننده موتور)

این چراغ هشدار به این معنی است که موتور شما شروع به گرم شدن بیش از حد می کند، که اغلب به دلیل خرابی فن ها یا مشکلات مایع خنک کننده است. فوراً موتور خود را خاموش کنید، سپس به دنبال کمک باشید.

آمپر دمای آب (سیستم خنک کننده موتور)

چراغ چک (مدیریت موتور)

اگر صفحه کیلومتر شما چراغ  چک قرمز را نشان می دهد، خودروی شما یک مشکل جدی در موتور را شما تشخیص داده است. بهتر است سریع‌تر به یک مکانیک ماهر مراجعه کنید.

چراغ چک ماشین

روغن موتور

چراغ قرمز روغن موتور اغلب نشان دهنده مشکلی در فشار یا تامین روغن است. سطح روغن خود را بررسی کنید و در صورت لزوم تنظیم کنید یا برای راهنمایی بیشتر با مکانیک خود تماس بگیرید.

چراغ های صفحه کیلومتر مرتبط با سیستم سوخت رسانی

مایع اگزوز دیزل (DEF)

این چراغ معمولاً در خودروهای سنگین دیده می شود، چراغ مایع اگزوز دیزل (DEF) به این معنی است که زمان تعویض مایع فرا رسیده است. نیازی نیست نگران شوید و فوراً خودرو را کنار بکشید، اما باید در اسرع وقت مشکل را حل کنید – زیرا انتشار گازهای گلخانه ای را کاهش می دهد.

چراغ هشدار مایع اگزوز دیزل (DEF)

فیلتر ذرات دیزلی (DPF)

اگر زمان تمیز کردن فیلتر ذرات دیزل (DPF) فرا رسیده باشد، احتمالاً این چراغ هشدار را خواهید دید. معمولا رانندگی با سرعت های بالاتر به مدت ده دقیقه یا بیشتر می تواند کار شما را انجام دهد، اما اگر مشکل ادامه داشت به گاراژ مراجعه کنید.

سطح سوخت

اگر این چراغ هشدار زرد کوچک را دیدید، در اسرع وقت به پمپ بنزین بروید. سوخت شما کم شده است و اگر به زودی شارژ نکنید، ممکن است خودروی شما نتواند حرکت کند!

درب باک بنزین باز است

اگر این چراغ را می بینید، درپوش باک بنزین خود را به درستی پیچ نکرده اید. در اسرع وقت خودرو را بکشید تا درپوش را محکم کنید، در غیر این صورت با خطر نشت سوخت مواجه خواهید شد.

چراغ باز بودن درب باک بنزین

چراغ های صفحه کیلومتر مرتبط با سرویس و نگهداری

روغن را عوض کنید

اگر این چراغ را روی داشبورد خود مشاهده کردید، وقت آن است که روغن موتور خود را تعویض کنید.

خودرو را سرویس کنید

این چراغ نشان می دهد که زمان سرویس برنامه ریزی شده فرا رسیده است، یا خودروی شما نقص تعمیر و نگهداری دیگری را شناسایی کرده است. در اسرع وقت ماشین خود را به یک مکانیک حرفه ای ببرید.

سطح مایع شستشو

این چراغ نشان می دهد که مایع شستشوی شیشه جلو شما رو به اتمام است. این یک الزام قانونی است که همیشه مایع شیشه شوی خود را پر کنید، بنابراین در اسرع وقت این کار را انجام دهید.

چراغ هشدار سطح مایع شستشو شیشه

چراغ های صفحه کیلومتر مرتبط با لامپ‌ها

چراغ خراب

این علامت به این معنی است که یکی از چراغ های شما معیوب است. شما باید در اسرع وقت لامپ معیوب را پیدا کرده و تعویض کنید – رانندگی با چراغ های جلو، چراغ های ترمز یا نشانگرهای معیوب می تواند جریمه های سنگینی را به دنبال داشته باشد.

چراغهای مه شکن

این چراغ تأیید می کند که چراغ مه شکن شما در حال حاضر روشن است. اگر قصد نداشتید آن را روشن کنید، یا دید اکنون بهبود یافته است، فراموش نکنید که آن را خاموش کنید – این چراغ می تواند برای سایر رانندگان آذار دهنده باشد.

علامت هشدار چراغ مه شکن

چراغ های صفحه کیلومتر مرتبط با ویژگی های ایمنی

درب باز

این چراغ نشان می دهد که یکی از درب‌های خودرو شما به درستی بسته نشده است. اطمینان حاصل کنید که قبل از حرکت مجدد، تمام درب‌های خودرو را به طور ایمن بسته اید.

چراغ هشدار باز بوودن درب های خودرو

کروز کنترل

اگر ویژگی کروز کنترل خود را فعال کرده اید، باید این چراغ را روی داشبورد خود مشاهده کنید. معمولاً نارنجی به این معنی است که شما هنوز سرعت خود را انتخاب نکرده اید و سبز نشان می دهد که سرعت شما با موفقیت تنظیم شده است.

چراغ سیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر)

این چراغ نشان دهنده ایراد در سیستم امنیتی خودرو شماست. مشکلات مربوط به ویژگی‌های ضد سرقت و سیستم ایموبیلایزر، خودروی شما را آسیب‌پذیر می‌کند – در اسرع وقت خودروی خود را بررسی کنید.

کمربند ایمنی

این چراغ به این معنی است که کمربند ایمنی خود را نبسته اید. اگر این چراغ در حالی که هیچ مسافری در خودرو نیست نشان داده می شود، ممکن است مشکلی در سنسور شما وجود داشته باشد.

ایربگ

چراغ قرمز کیسه هوا نشان دهنده وجود مشکل در هر یک از کیسه های هوا است. به عنوان یک ویژگی مهم ایمنی، باید فورا کیسه هوای خود را تعمیر کنید.

چراغ ایربگ

چراغ های صفحه کیلومتر مرتبط با سیستم برق

شارژ باتری

اگر مشکلی در سیستم برقی ماشین شما وجود داشته باشد (اغلب برای باتری) این علامت را خواهید دید. ممکن است لازم باشد برای بررسی ایراد به تنظیم موتوری یا مکانیک مراجعه کنید.

کنترل الکترونیکی دریچه گاز (سیستم ETC)

این چراغ نشان دهنده مشکل در پدال گاز شما است. اگر در حال رانندگی هستید، باید آن را کنار بکشید و برای کمک بیشتر با یک مکانیک حرفه ای تماس بگیرید.

چراغ سیستم دریچه گاز برقی

گرمکن شیشه عقب

این چراغ نشان می دهد که شیشه عقب شما در پاک کردن بخار است. اگر دیمستر خود را روشن نکرده اید یا چراغ چشمک می زند، این چراغ می تواند نشان دهنده مشکل گرمکن باشد.

چراغ هشدار گرمکن شیشه عقب

قدرت موتور کاهش یافته

اگر خودروی شما مشکلی جدی را تشخیص داده باشد، این چراغ را خواهید دید و برای جلوگیری از آسیب در نتیجه، قدرت موتور را کاهش داده است. همچنین به عنوان “حالت لنگی یا لیمپ هوم” شناخته می شود، در صورت روشن شدن این چراغ باید فورا ماشین خود را ارزیابی کنید.

چراغ هشدار کاهش قدرت موتور لیمپ هوم

چراغ های صفحه کیلومتر مرتبط با انتقال قدرت

اُور درایو

این چراغ نشان می‌دهد که اوردرایو خاموش است، اما چشمک زدن چراغ داشبورد اوردایو نشان‌دهنده مشکل در گیربکس شما است.

چراغ اوردرایو

خرابی گیربکس

اگر گیربکس خودروی اتوماتیک شما از کار افتاده باشد، این چراغ را خواهید دید. باید در اسرع وقت خودروی خود را بررسی کنید – ادامه رانندگی می تواند باعث آسیب بیشتر شود.

چراغ خرابی گیربکس

چراغ های صفحه کیلومتر مرتبط با سیستم فرمان

کنترل کشش

هنگام رانندگی در شرایط لغزنده باید این چراغ را روی داشبورد خود مشاهده کنید. این نشان می دهد که کنترل کشش برای کمک به فرمان فعال شده است.

چراغ سیستم کنترل کشش

نقص در کنترل کشش

این چراغ به این معنی است که مشکلی در سیستم کنترل کشش شما شناسایی شده است. این سیستم هنگام رانندگی در آب و هوای بد ضروری است، بنابراین قبل از ماه های سردتر این را در اولویت قرار دهید.

چراغ نقص در سیستم کنترل کشش

سنسور فشار تایر TPMS

اگر این چراغ را روی داشبورد خود مشاهده کردید، مربوط به سیستم TPMS است و  باید فورا فشار باد لاستیک خود را اندازه گیری کنید. اگر خوانش فشار نادرست است به تعمیرگاه مراجعه کنید.

چراغ هشدار فشار باد تایر ها TPMS

سیستم فرمان برقی

این چراغ به این معنی است که مشکلی در سیستم فرمان برقی شما شناسایی شده است. سعی کنید موتور خود را خاموش و دوباره روشن کنید، و اگر مشکل ادامه داشت، فوراً به تعمیرگاه مراجعه کنید.

چراغ سیستم فرمان برقی

چراغ های صفحه کیلومتر(داشبورد) خودرو برای ایمن نگه داشتن شما و جلوگیری از آسیب بیشتر به وسیله نقلیه شما طراحی شده اند. مهم نیست که چقدر کوچک است، هرگز نباید چراغ هشدار داشبورد را نادیده بگیرید. برای به حداقل رساندن هزینه های تعمیر و نگهداری می توانید طیف گسترده ای از قطعات و محصولات خودرو را با قیمت های عالی و با کیفیت بالا از SKP تهیه کنید.

منبع: eurocarparts.com

نظرات خود را با ما در صفحه اینستاگرام SKP به اشتراگ بگذارید؛

اگر این مقاله برای شما مفید بود، لطفا آن را از طریق شبکه‌های اجتماعی برای دوستان خودتان ارسال کنید.

جدیدترین مقالات آموزشی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا