پاپ اند بنگ POP & BANG (POPS & BANGS) چیست؟

فهرست مطالب

پاپ اند بنگ POP & BANG (POPS & BANGS) چیست؟

پاپ اند بنگ (Pop & Bang) یکی از پدیده های جذاب در دنیای تیونینگ خودرو است. البته اگر تعریف پاپ اند بنگ (Pop & Bang) را تنها در خروج آتش و سر و صدا خلاصه کنیم، باید بگوییم که این پدیده تنها محدود به دنیای خودرو نیست؛ ما آن را هنگام شلیک سلاح گرم و لحظه ای که آتش از بشکه خارج می شود، دیده ایم. با این حال، به بیان ساده، آتشی را که از اگزوز بیرون می‌آید، همراه با صدایی شبیه انفجار، پاپ اند بنگ (Pop & Bang) می‌نامیم.
پاپ اند بنگ (Pop & Bang) از احتراق سوخت و هیدروکربن های نسوخته در مسیر خروجی اگزوز تولید می شود که در ادامه مقاله به طور مفصل به آن خواهیم پرداخت.

باربل، کراکل و پاپ آکور burble/crackle/pop occur چگونه رخ می‌دهد؟

باربل، کراکل و پاپ آکور burble/crackle/pop occur چگونه رخ می‌دهد؟

به طور کلی، پاپ اند بنگ (Pop & Bang) فقط در خودروهای بازسازی شده اتفاق نمی افتد. Pop & Bang به طور ذاتی در سوپر اسپورت ها اتفاق می افتد (به دنبال دلایل آن هستید؟ در این خودروها، موتور اغلب در عقب نصب می شود و لوله اگزوز کوتاه تری دارند). همچنین جالب این است که پاپ اند بنگ به دلیل مشکلات خودروی شما (!) ممکن است دوباره اتفاق بیفتد، با توجه به اینکه علت اصلی Pop & Bang، مقدار نامناسب سوخت و هوا در خودرو است. به همین دلیل است که یک پاپ اند بنگ مناسب و اصولی در خودرو با پاپ اند بنگ تولید شده در اثر خرابی ماشین شما متفاوت است که در دراز مدت می تواند به خودرو آسیب برساند.

عوامل مختلفی مانند معیوب بودن شمع یا زمان‌بندی اشتباه موتور می‌توانند باعث احتراق ناقص شوند، که اساساً احتراق ناقص سوخت و هوای خروجی از سیلندرها است. این به طور بالقوه می تواند باعث ایجاد صدا و انفجار شود. با این حال، ایده اصلی استفاده از ریمپ مجدد برای تولید پاپ اند بنگ بر اساس اصلاح زمان پاشش سوخت است. به طوری که انژکتورها پس از برداشتن پای راننده از روی پدال گاز، برای مدت کوتاهی به تزریق سوخت ادامه می دهند. همچنین با تغییر زمان پیشروی جرقه، احتراق اتفاق می افتد به طوری که مقدار قابل توجهی از سوخت پس از مرکز (نقطه) مرگ بالا TDC (Top Dead Center) به احتراق ادامه می دهد.

نقطه مرگ بالا پیستون

آیا برای پاپ اند بنگ به دی کَت (Decat) نیاز دارید؟

decat

نکته دیگری که باید به آن توجه کرد این است که پاپ و بنگ دارای سطوح مختلفی هستند. پاپ و بنگ ملایم‌تر معمولاً صدا و آتش ملایم‌تری تولید می‌کند، و اگر به دنبال یک پاپ و بنگ شدیدتر با صدای بلندتر و آتش بیشتر (در سطوح بالاتر) هستید، باید از “Decat” استفاده کنید.

لوله دی کت Decat/De-Cat یا Decat Pipe یک قطعه لوله مستقیم است که برای جایگزینی مبدل کاتالیزوری استفاده می شود. این روش مورد علاقه تیونرها است، زیرا محدودیت کاتالیزور را کاهش می دهد. واضح است که موانعی مانند کاتالیزورها باعث کاهش قدرت موتور می شوند، اما استفاده از روش هایی مانند DECAT می تواند این موانع را برطرف کرده و با ارائه اسب بخار بیشتر، عملکرد موتور را بهبود بخشد.

مزایای پاپ اند بنگ (POP & BANG) چیست؟

ما واقعاً نمی‌توانیم هیچ مزیت فنی پاپ اند بنگ را نام ببریم و اگر مزیتی وجود دارد، بیشتر جنبه روانی دارد. احساسی که از نشستن در یک خودرو اسپورت دریافت می کنید منحصر به فرد است و به همین دلیل است که پدیده هایی مانند POP & BANG بسیار محبوب هستند.

🚨 البته ایجاد پاپ اند بنگ در برخی خودروها مانند خودروهای توربوشارژ دارای مزایایی از جمله کاهش تاخیر توربو توسط سیستم ضد لگ است.

معایب پاپ اند بنگ POP & BANG چیست؟

یکی از معایب پاپ اند بنگ این است که می تواند به سوپاپ ها، پیستون ها و سایر اجزای خودرو به دلیل دمای زیاد ناشی از انفجار آسیب برساند. آلودگی صوتی و مشکلات ناشی از مکانیک های بی تجربه (اپراتورهای ریمپینگ) از دیگر معایب مرتبط با پاپ اند بنگ است.

کیت پاپ اند بنگ (Pop & Bang Kits) چیست؟

backfirekit

خوب، اکنون باید کیت بک فایر (Backfire) یا پاپ اند بنگ (Pop & Bang) را توضیح دهیم.

این کیت های سخت افزاری در خودرو نصب می شوند و دارای دکمه و شمع می باشند. پس از فشار دادن دکمه، دور موتور برای چند ثانیه کاهش می یابد و سوخت خام به سمت منبع اگزوز حرکت می کند. سپس جرقه نصب شده در اگزوز (شمع) سوخت خام را مشتعل می کند و پدیده پاپ اند بنگ pop & bang را ایجاد می کند.

معایب کیت های پاپ اندبنگ چیست؟

از جمله معایب این کیت ها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • آنها گارانتی خودرو را باطل می کنند (زیرا شما در حال انجام تغییرات سخت افزاری در ماشین خود هستید).
  • آنها نمی توانند حس اسپورت و غرش صدا را به طور کامل به راننده منتقل کنند (زیرا این سیستم تاکید بیشتری بر آتش خروجی از اگزوز یا همان بَک فایر دارد).
  • اختلال در عملکرد سیستم الکتریکی

🚨 برخی افراد به اشتباه فکر می کنند که فقط خودروهای توربوشارژ می توانند pop and bang ایجاد کنند. این تفکر اشتباه است و نه تنها خودروهای توربوشارژ، بلکه بسیاری از خودروهای دیگر نیز در صورتی که ریمپ به درستی و حرفه ای انجام شود، بسیار عالی عمل خواهند کرد.

🚨 علاوه بر خودروهای بنزینی، در بسیاری از خودروهای دیزلی نیز می توانیم پاپ و بنگ ایجاد کنیم.

هزینه پاپ اند بنگ با ریمپ چقدر است؟

قیمت پاپ اند بنگ و ریمپ در خودروها متفاوت است و ما به شما توصیه می‌کنیم در صورتی که علاقه مند به این موارد هستید، حتما به مراکز معتبر مراجعه کنید که ضمانت و پشتیبانی خوبی داشته باشند.

popbang software

در آموزشگاه SKP و دوره ریمپ با وینولز می توانید یک بار، به طور کامل و برای همیشه، ریمپ و پاپ ان بنگ در موتورهای بنزینی را یاد بگیرید. اگر می خواهید ساخت پاپ اند بنگ در موتورهای بنزینی را در نرم افزارهای WinOLS یاد بگیرید، می توانید در دوره آموزش ریمپ با با winols شرکت کنید.

برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید: ۰۲۱۶۶۸۴۴۴۷۷.

source: caracaltech.com

نظرات خود را با ما در صفحه اینستاگرام SKP به اشتراگ بگذارید؛

اگر این مقاله برای شما مفید بود، لطفا آن را از طریق شبکه‌های اجتماعی برای دوستان خودتان ارسال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *