تشخیص زمان تعویض روغن موتور- ۵ نشانه مهم

تشخیص زمان تعویض روغن موتور- 5 نشانه مهم

فهرست مطالب

زمان تعویض روغن موتور

بسته به خودرویتان، معمولاً توصیه می‌شود بین هر ۵۰۰۰ تا ۸۰۰۰ کیلومتر مسافت پیموده شده روغن موتور خود را تعویض کنید. اما برای اطمینان همیشه باید به دفترچه راهنمای خودرو خود مراجعه کنید.

۵ نشانه مهم برای تعویض روغن موتور

روغن موجود در موتور شما گرما را جذب کرده و اجزا را روغن کاری می کند و اگر به طور موثر کار نکند، احتمال خرابی کامل موتور وجود دارد. معمولا هنگامی که به مراکز تعویض روغن مراجعه می‌کنید، یک کارت به شما می‌دهند که زمان بعدی سرویس و تعویض روغن موتور در آن قید می‌شود. اما به هرحال اگر زمان تعویض روغن موتور خود را فراموش کرده اید یا به تازگی یک خودرو جدید خریدید، ممکن است تعجب کنید که چگونه بفهمید زمان تعویض روغن موتور فرا رسیده است: در ادامه این مطلب پنج مورد از رایج ترین نشانه های نیاز شما به تعویض روغن موتور آورده شده است. با SKP همراه باشید؛

۱- روغن درست به نظر نمی‌رسد

%DA%AF%DB%8C%D8%AC %D8%AA%D8%B9%D9%88%DB%8C%D8%B6 %D8%B1%D9%88%D8%BA%D9%86

یکی از ساده ترین راه ها برای تشخیص اینکه آیا روغن موتور شما نیاز به تعویض دارد یا خیر این است که به آن نگاه کنید. برای بررسی روغن موتور باید کاپوت خود را بیرون بیاورید و از میله اندازه گیری (گیج روغن) استفاده کنید:

  • مطمئن شوید که ماشین شما کاملا خنک است و کاپوت خود را نگه دارید
  • نشانگر را پیدا کنید – به نظر می رسد که حلقه ای از موتور شما بیرون زده است
  • میله را بیرون بکشید و آن را با یک پارچه تمیز کنید
  • میله اندازه گیری را دوباره به طور کامل وارد کنید
  • به آرامی میله اندازه گیری را از موتور بیرون بکشید

از اینجا، می‌توانید روغن موتور را روی میله اندازه‌گیری ببینید. روغن موتور باید عمدتاً شفاف و با رنگ قهوه ای روشن باشد. معمولاً زمانی که نیاز به تغییر دارد سیاه می شود، اما هرگونه ناهماهنگی رنگ باید بررسی شود. شما همچنین می توانید روغن را لمس کنید – باید صاف، بدون هیچ گونه شن یا آلودگی باشد.

هنگامی که روغن را بررسی می کنید، فراموش نکنید که سطح روغن بین حداقل L و حداکثر F نشانگر روی میله اندازه گیری باشد. سطوح نادرست روغن به اندازه روغنی که باید تعویض شود، مضر است.

۲- چراغ زمان تعویض روغن موتور

%D8%B1%D9%88%D8%B4%D9%86 %D8%B4%D8%AF%D9%86 %DA%86%D8%B1%D8%A7%D8%BA %D8%B3%D8%B1%D9%88%DB%8C%D8%B3

به‌راحتی، بسیاری از برندها و مدل‌های خودروها می‌توانند زمان تعویض روغن را به شما اطلاع دهند. برخی از خودروها می توانند تغییرات روغن خود را پیگیری کنند و طبق برنامه تعویض توصیه شده توسط سازنده، نشانگر تعویض روغن را روی صفحه کیلومتر شما روشن کنند.

معمولاً چراغ تعویض روغن شبیه یک قوطی روغن قرمز است که چکه می کند. اگر این چراغ را دیدید، باید در اسرع وقت ماشین خود را خاموش کنید و قبل از روشن کردن مجدد روغن موتور خود را تعویض کنید. توصیه می‌شود پس از انجام سرویس و تعویض روغن موتور، چراغ سرویس را ریست کنید تا برای زمان تعویض بعدی به شما هشدار دهد.

۳- افزایش صدای موتور

%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4 %D8%B5%D8%AF%D8%A7%DB%8C %D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1

از آنجایی که روغن موتور برای روانکاری قطعات متحرک استفاده می شود، هنگامی که شروع به خراب شدن می کند، اصطکاک بیش از حد ممکن است رخ دهد. بدون روغن کاری مناسب، ممکن است صدای موتور شما بلندتر از حد معمول باشد. به هر صدای تق تق یا تیک تیک یا هر صدایی که به طور کلی از حالت عادی ماشین شما خارج می شود، گوش فرا دهید. این موضوع می‌تواند به‌ویژه زمانی که خودروی شما در حال حرکت است قابل توجه باشد و با لرزش بیش از حد همراه باشد. پس دانستن زمان تعویض روغن برای جلوگیری از این امر خیلی مهم است.

۴- افت سطح روغن

%D8%B1%D9%88%D8%BA%D9%86 %D8%B1%DB%8C%D8%B2%DB%8C %D9%85%D8%A7%D8%B4%DB%8C%D9%86

اگر متوجه شدید که باید بیشتر از حد معمول روغن خود را شارژ کنید، این ممکن است به دلیل قدیمی بودن روغن شما باشد. روغنی که خاصیت روغن کاری خود را از دست داده است، با تلاش موتور برای جبران، سریعتر مصرف می شود. روغن موتور خود را با یک روغن تازه تعویض کنید و بررسی کنید که آیا مشکل ادامه دارد یا خیر.

اگر این کمکی نکرد و سطح روغن موتور شما به سرعت پایین می‌آید، ممکن است نقص یا نشتی جدی‌تری در موتور شما وجود داشته باشد، بنابراین باید با دقت خودرو خودتان را بررسی و ارزیابی کنید و بهتر است که پیش یک تکنسین یا مکانیک ماهر بروید.

۵- دود کردن خودرو

%D8%AF%D9%88%D8%AF %D8%B3%DB%8C%D8%A7%D9%87 %D8%A7%DA%AF%D8%B2%D9%88%D8%B2

اگر متوجه شدید دود از اگزوز شما خارج می شود – نباید با بخار سفید معمولی که معمولاً تولید می شود اشتباه گرفت – این می تواند نشانه اصلی مشکل موتور باشد.

دود غلیظ خاکستری یا سیاه که مستقیماً از اگزوز شما می آید، یا بوی روغن در داخل خودرو از علائم رایج روغن موتور قدیمی یا مشکلات جدی تری مانند ترک خوردگی واشر است.

به دنبال اطلاعات بیشتر در مورد موتور و تعمیر و نگهداری خودرو هستید؟ امروز به مطالب دیگر ما نگاهی بیندازید.

منبع: eurocarparts.com

جهت اطلاع از تخفیف‌های دوره های آموزشی، عضو پیج اینستاگرام SKP شوید

اگر این مقاله برای شما مفید بود، لطفا آن را از طریق شبکه‌های اجتماعی برای دوستان خودتان ارسال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *