شرکت ثمین خودرو پویا- قطعات یدکی خودرو

021-66844477

لوگو شرکت ثمین خودرو پویا

بررسی عدم عملکرد صحیح استپر موتور در خودرو

عدم عملکرد صحیح استپر موتور

فهرست مطالب

استپرموتور چیست؟

استپرموتور که به آن موتور پله‌ای هم می‌گویند. یک قطعه مهم در پیشرانه خودرو است که محل قرار گیری آن بر روی دریچه گاز خودرو است. هنگامی که پدال گاز فشرده نباشد، استپر موتور که قطعه‌ای مکانیکی- الکترونیکی است وظیفه‌ی تنظیم کردن حجم و میزان هوای ورودی به دریچه گاز و روشن شدن خودرو را به عهده دارد. در ادامه با شرح ایراداتی که ممکن است برای استپر موتور به وجود بیاید با ثمین خودرو همراه باشید؛

عدم عملکرد صحیح استپر موتور

یکی از ایرادات شایعی که در بحث عدم عملکرد صحیح استپر موتور در ECU های زیمنس وجود دارد. این هست که در خودرهایی که ایسیوهای زیمنس روی آن‌ها نصب است استپر موتور به درستی عمل نمی‌کند.

به‌عنوان مثال هنگامی که خودرو را اول صبح روشن می‌کنید خاموش می‌شود، به درستی روشن نمی‌شود و یا استارت می‌خورد و روشن می‌شود اما به محض این که پایتان را از پدال گاز بردارید خودرو خاموش می‌شود. درواقع این ایرادات مرتبط با عدم عملکرد صحیح استپر موتور است.

عدم عملکرد استپر موتور می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد. ممکن است سیم‌کشی ایراد داشته باشد، ایسیو دچار مشکلات نرم‌افزاری و یا سخت‌افزاری شده باشد و یا خود قطعه استپرموتور دچار مشکل شده باشد.

بحث دیگری که مطرح است، تغذیه استپرموتور می‌باشد. زمانی که سوئیچ را باز می‌کنید رله دوبل فعال می‌شود. از پایه ۴ ایسیو یک مثبت برگشت به پایه ۶۶ ایسیو می‌رود. این برق برقی است که IC اتپرموتور را فعال می‌کند. (در اینجا درباره ایسیو زیمنس بنزینی صحبت می‌کنیم).

اگر سوئیچ باز باشد و این برق نباشد یا ولتاژش کم باشد چه اتفاقی می افتد؟
استپرموتور به درستی کار نمی‌کند، ممکن است خودرو گاز بخورد یا به اصطلاح حالت دور موتور را درجا نگه ندارد.

پس زمانی که این برق قطع شود، تغذیه‌ی IC که مربوط به راه‌اندازی استپر است از کار می‌افتد و استپر دیگر کار نمی‌کند.

عوامل موثری وجود دارد که باعث می‌شود این برق به IC نرسد. یکی از این عوامل خرابی خود باتری خودرو است.

در اکثر مواردی که خودروها به این دلیل به تعمیرگاه مراجعه می‌کنند، اذعان می‌کنند که اول صبح خودرو به درستی روشن نمی‌شود. ماشین را روشن می‌کنند خاموش می‌شود و یا باید پایشان را روی پدال گاز نگه دارند تا خودرو خاموش نشود!

به‌طور مثال در خودرو ۲۰۶ و خودرو رانا تولید داخل ایران به دلیل این که دارای باتری‌های ۵۰۰۰۰ میلی‌آمپر هستند، زمانی که باتری به‌صورت استاندارد عمر می‌کند به مرور زمان ولتاژ باتری کم می‌شود و نیروی لازم و مورد نیاز را نمی‌تواند منتقل کند.

اتفاقی که اینجا می‌افتد این است که ولتاژی که برای فیدبک به ECU هست ضعیف می‌شود و استپرموتور از کار می‌افتد.

خرابی کویل

یکی دیگر از عواملی که باعث عدم عملکرد صحیح استپر موتور می‌شود خرابی کویل است. پایه ۴ رله دوبل که به پایه ۶۶ ایسیو (در اینجا درباره ایسیو زیمنس بنزینی صحبت می‌کنیم) می‌رود با کویل مشترک است. یعنی تغذیه کویل با این پایه مشترک است و اگر زمانی به هر دلیل کویل خراب باشد و یا اتصالی کند، در نتیجه ولتاژی که به ایسیو می‌رود کم می‌شود و باز هم باعث از کار افتادن استپر موتور می‌شود.

از شما دعوت می‌کنیم تا ویدیو زیر که مربوط به همین مقاله است را تماشا فرمایید.

همچنین برای مشاهده ویدیو های بیشتر می توانید صفحه اینستاگرام SKPPART@ را دنبال بفرمایید.

اگر این مقاله برای شما مفید بود، لطفا آن را از طریق شبکه‌های اجتماعی برای دوستان خودتان ارسال کنید.

جدیدترین مقالات آموزشی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا