شرکت ثمین خودرو پویا- قطعات یدکی خودرو

021-66844477

لوگو شرکت ثمین خودرو پویا

منظور از جی تگ (J-TAG) و کی تگ (K-TAG) ایسیو خودرو چیست؟

منظور از جی تگ (J-TAG) و کی تگ (K-TAG) ایسیو خودرو چیست؟

فهرست مطالب

جی تگ و کی تگ هر دو پروتکل‌های استانداردی هستند که توسط شرکت‌های تولید کننده PCB و IC تولید شده اند و در زمینه‌های مختلف کاربرد دارند.

جی تگ یا جیتگ چیست؟

جی تگ یا جیتگ (J TAG) به اختصار (joint Test Action Group) برای اولین بار توسط یک انجمن در دهه 80 میلادی توسعه یافت تا مشکلات فرایند آزمایش بردهای چاپی مدار PCB را بهینه کند.

جی تگ در واقع یک رابط سخت افزاری رایج است که توسط یک برد و چند سیم امکان ارتباط و برنامه ریزی برد با کامپیوتر را فراهم می‌کند. جی تگ به سازندگان برد های الکترونیکی قابلیت عیب‌ یابی و رفع عیب را می‌دهد و به تعمیرکاران قابلیت اصلاح برنامه و یا برنامه ریزی مجدد را می‌دهد.

برد ایسیو بوش

برای پروگرم کردن یا همان برنامه ریزی یک ایسییو (ECU) ما نیاز به یک دستگاه پروگرامر داریم به عنوان مثال پروگرامر TNM7000 دارای یک نرم افزار است که بر روی کامپیوتر ما نصب می‌شود و توسط برد جی تگ و پرتابل تی ان ام و تعدادی سیم که آن‌ها را توسط دستور عمل مخصوصی که به ما ارائه می‌شود به پایه های آی سی های مشخص اتصال می‌دهیم تا به اطلاعات آی سی دست پیدا کنیم و در صورت لزوم دست به اصلاح داده ها بزنیم.

توجه داشته باشید در زمان جی تگ کردن یک ای سی یو (ECU) حتما باید تغذیه ی برد را تامین کنیم و به اصطلاح برد روشن باشد تا انتقال داده انجام گیرد.

برد جی تگ و برد کی تگ

کی تگ یا کیتگ یا کاتگ چیست؟

در کی تگ ما دیگر نیاز به اتصال سیم ها به پایه های آی سی نداریم با استفاده از پین اوت های خود ایسیو (ECU) می‌توانیم به اطلاعات ای سی ها دسترسی پیدا کنیم. برای مثال در دستگاه پروگرامر مدل تی ان ام 5000 فقط میتوانستیم ای سی یو (ECU) های کروز طرح زیمنس CIX48 و CIX34 را با روش کی تگ بزنیم اما در حال حاضر با استفاه ازدستگاه پروگرمر TNM 7000 می‌توانیم از طریق برد کا تگ از طریق پین اوت‌های ایسییو (ECU) به ایسیوهای مختلف بیشتری دسترسی داشته باشیم که این امر باعث سهولت کار می‌شود و این عملیات سریع تر انجام می‌گیرد.

نظرات خود را با ما در صفحه اینستاگرام SKP به اشتراگ بگذارید؛

اگر این مقاله برای شما مفید بود، لطفا آن را از طریق شبکه‌های اجتماعی برای دوستان خودتان ارسال کنید.

جدیدترین مقالات آموزشی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا