شرکت ثمین خودرو پویا- قطعات یدکی خودرو

021-66844477

لوگو شرکت ثمین خودرو پویا

هیدروپلنینگ چیست؟ 9 نکته مهم در مواجه با هیدروپلنینگ

هیدروپلنینگ چیست؟ 9 نکته مهم در مواجه با هیدروپلنینگ

فهرست مطالب

هیدروپلنینگ (همچنین به عنوان “آکواپلانینگ” شناخته می شود) زمانی اتفاق می افتد که لاستیک‌های وسیله نقلیه شما شروع به سوار شدن بر روی آب ایستاده به جای سطح جاده کنند. یعنی سطح تماس لاستیک‌ها با جاده از بین می‌رود و روی آب قرار می‌گیرد.

برخلاف تصور اکثر رانندگان، پلنینگ با آب می‌تواند حتی زمانی که جاده‌ها فقط کمی مرطوب هستند رخ دهد. چه در حال رانندگی در باران سیل آسا باشید و چه در جاده‌هایی که هنوز کمی مرطوب از رگباری که ساعت‌ها پیش از آن عبور کرده‌اند، هیدروپلنینگ یک امکان بسیار واقعی است و رانندگان باید سعی کنند به هر قیمتی از آن اجتناب کنند.

پدیده هیدرو پلنینگ نه تنها توانایی رانندگان را برای هدایت خودروی خود از بین می برد، بلکه باعث احساس درماندگی نیز می شود، تجربه ای وحشتناک حتی برای با تجربه ترین راننده است.

اگر بدانید که هیدروپلنینگ چگونه اتفاق می افتد، اجتناب از آن چندان سخت نیست. چندین نکته وجود دارد که می‌توانید هنگام رانندگی در باران یا جاده‌های خیس به خاطر داشته باشید، که احتمال از دست دادن کنترل خودرویتان را کاهش می‌دهد. نکات زیر را بخوانید و دفعه بعد که در جاده خیس رانندگی می کنید، آنها را بکار بگیرید:

چگونه می‌توان از هیدروپلنینگ جلوگیری کرد؟

سرعت را کاهش دهید

اکثر کارشناسان ایمنی خودرو موافق هستند که هیدروپلنینگ به احتمال زیاد در سرعت های بیشتر از سی و پنج مایل در ساعت اتفاق می افتد. به محض برخورد اولین قطرات به شیشه جلو، سرعت خود را به میزان قابل توجهی کاهش دهید. بهتر است پنج تا ده مایل کمتر از سرعت مجاز رانندگی کنید، حتی در شرایط باران شدید یا باد کندتر.

افزایش ناگهانی سرعت، مانند مواردی که برای عبور لازم است، شما را در معرض خطر بیشتری از پلنینگ آبی قرار می دهد. به هر قیمتی شده از شتاب گیری‌های ناگهانی خودداری کنید.

لاستیک های خود را به درستی و به طور منظم بالانس کنید

هماهنگ نگه داشتن لاستیک های خود به جلوگیری از ایجاد حوادث در جاده های خیس کمک می‌کند. توصیه می‌شود هر بار که روغن خود را تعویض می کنید، لاستیک های خودرو خود را بالانس کنید، تقریباً هر هفت تا ده هزار مایل.

لاستیک‌های باکیفیت را انتخاب کنید که مناسب فصول بارانی باشند

این امر به ویژه برای رانندگانی که در مناطقی از کشور با بارندگی‌های مکرر زندگی می‌کنند بسیار مهم است. لاستیک های خود را به طور منظم تعویض کنید. رانندگی با لاستیک های صاف یا طاس می تواند در جاده های خیس مضر باشد.

در رانندگی زیر باران از کروز کنترل استفاده نکنید

در رانندگی زیر باران از کروز کنترل استفاده نکنید

هرگز از عملکرد کروز کنترل وسیله نقلیه خود در هنگام بارندگی یا رانندگی در جاده های خیس استفاده نکنید. اگر هنگام رانندگی با کروز کنترل روشن دچار پدیده هیدروپلنینگ شوید، قبل از شروع به کنترل مجدد وسیله نقلیه خود، غیرفعال کردن این عملکرد به زمان بیشتری نیاز دارد، زیرا هنگام مواجه شدن با این پدیده باید عکس العمل سریع داشته باشید.

از رفتن به گودال و آب‌های ایستاده و تجمیع شده خودداری کنید

سعی کنید از عبور در هر مکانی در جاده که می بینید آب جمع شده است خودداری کنید. فقط یک لایه کوچک از آب لازم است تا هیدروپلنینگ ایجاد شود. اگر واقعاً
می‌توانید آب‌های جمع شده روی جاده را ببینید، به احتمال زیاد وسیله نقلیه شما در حالی که از روی آن می‌راند به حالت هیدروپلن خواهد رفت.

گاهی اوقات بدون توجه به اینکه راننده چقدر مراقب باشد، هیدروپلنینگ اتفاق می افتد. اگر وسیله نقلیه شما شروع به هیدروپلنینگ روی سطح جاده مرطوب کرد، چندین مرحله برای به دست آوردن مجدد کنترل وجود دارد:

نحوه هدایت خودرو در  هیدروپلنینگ

بلافاصله پای خود را از روی پدال گاز بردارید. هرگز از ترمزهای خود برای پاسخ به هیدروپلنینگ استفاده نکنید. ترمز ناگهانی در یک جاده خیس می تواند باعث شود ماشین شما به طور کامل از کنترل خارج شود.

اگرچه ممکن است متناقض به نظر برسد، اما به آرامی فرمان خود را در جهتی بچرخانید که خودروی شما در حال هیدروپلنینگ است. این به لاستیک‌های شما کمک می‌کند تا با جهتی که وسیله نقلیه شما در حال حرکت است هماهنگ شوند و به شما کمک کند کنترل فرمان را دوباره به دست آورید.

صبر کنید تا احساس کنید لاستیک ها دوباره به سطح جاده متصل می شوند. زمانی که وسیله نقلیه از وضعیت هیدروپلنینگ خارج شده باشد، برای راننده واضح خواهد بود.

پس از کنترل موفقیت آمیز از هیدروپلنینگ در یک جاده خیس، ممکن است لازم باشد خود را عقب بکشید و چند لحظه برای ریکاوری و آرام شدن از این رویداد وحشتناک وقت بگذارید.

به یاد داشته باشید که پدیده هیدروپلنینگ می تواند در یک لحظه اتفاق بیفتد. ویدیو زیر را برای نکات مهم پیشگیری و بازیابی از هیدروپلنینگ مشاهده کنید.

هر راننده باید اقدامات احتیاطی بیشتری را برای جلوگیری از هیدروپلنینگ وسیله نقلیه خود انجام دهد. اگر وسیله نقلیه شما دچار هیدرو پلنینگ شد، نکات ایمنی بالا را برای بازیابی سریع کنترل خودرو دنبال کنید.

رانندگی با سرعت مطمئن می تواند از بروز حپادث ناگوار جلوگیری کرد. همچنین مهم است که فشار باد لاستیک ها را همیشه تنظیم نگه دارید و مطمئن شوید که برف پاک کن های شیشه جلو و لاستیک های شما سالم هستند. در هوای بد آهسته حرکت کنید و در صورت رانندگی در آب یا برف، اگر اصلاً مجبور به رانندگی در خارج از جاده هستید، از وجود گودال‌های روی زمین آگاه باشید.

منبع: https://driving-tests.org

نظرات خود را با ما در صفحه اینستاگرام SKP به اشتراگ بگذارید؛

اگر این مقاله برای شما مفید بود، لطفا آن را از طریق شبکه‌های اجتماعی برای دوستان خودتان ارسال کنید.

جدیدترین مقالات آموزشی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا