شرکت ثمین خودرو پویا- قطعات یدکی خودرو

021-66844477

لوگو شرکت ثمین خودرو پویا

نکات مهم رانندگی در باران؛ 10 نکته مهم رانندگی زیر باران

نکات مهم رانندگی در باران؛ 10 نکته مهم رانندگی زیر باران

فهرست مطالب

رانندگی در باران، چه باران معمولی یا شدید، می تواند یکی از سخت ترین موقعیت های رانندگی باشد که راننده با آن مواجه می شود. شرایط بارانی مستقیماً با نرخ بالاتر تصادفات مرتبط است. مهم نیست در کدام بخش از کشور زندگی می کنید، تقریباً مسلم است که در برخی مواقع باید وسیله نقلیه خود را در زیر باران رانندگی کنید.

دانستن اینکه چگونه جاده‌های خیس و کاهش دید بر نحوه کنترل وسیله نقلیه شما تأثیر می‌گذارد، به شما کمک می‌کند در شرایط بارانی ایمن رانندگی کنید.

نکاتی برای رانندگی در باران

در صورت امکان صبر کنید تا آب و هوا بهبود یابد

اگر در باران احساس ناراحتی می کنید و می‌توانید سفر یا رفت و آمد خود را به تعویق بیندازید، قبل از رانندگی صبر کنید تا هوا بهبود یابد. اگر رانندگی در شرایط بارانی ضروری نیست، دلیلی وجود ندارد که خود را در معرض خطر قرار دهید.

تجهیزات خودروی خود را دوباره بررسی کنید

قبل از مواجهه با هوای بارانی مطمئن شوید که تجهیزات ماشین شما به خوبی کار می‌کنند و کامل هستند. چراغ‌های جلو، چراغ‌های عقب و برف پاک‌کن‌های شیشه جلو (و عقب) را بررسی کنید تا مطمئن شوید که در صورت نیاز کارآمد هستند. همچنین آج لاستیک خودرو خود را بررسی کنید. لاستیک های طاس می توانند کشش را در جاده های خیس به شدت کاهش دهند و باعث بروز تصادفات و یا حوادث ناگوار شوند.

آهسته و با سرعت مطمئن رانندگی کنید

هنگام رانندگی در باران و شرایط آب و هوایی مرطوب نه تنها باید به محدودیت سرعت اعلام شده پایبند باشید، بلکه باید بسیار کندتر از حالت عادی رانندگی کنید. جاده های خیس بسیار خطرناک هستند. زمان واکنش وسیله نقلیه شما در هنگام بارندگی بسیار کندتر است. کاهش سرعت در هوای بارانی ضروری است.

چراغ های جلوی خود را روشن کنید

برای دید بهتر توصیه شده است که هنگام رانندگی در باران، چراغ های وسایل نقلیه خود را روشن کنید. حتی اگر فقط مه‌آلود باشد، روشن کردن چراغ‌های جلوی وسیله نقلیه شما، هم دید شما و هم توانایی سایر رانندگان را برای دیدن ماشین شما در جاده افزایش می‌دهد.

برف پاک کن های شیشه جلوی خودروی خود را روشن کنید

در حالی که ممکن است این یک کار ضروری و عاقلانه به نظر برسد، اما برخی از افراد فراموش می‌کنند که برف پاک کن‌های شیشه جلوی خود را در باران ملایم روشن کنند! سرعت برف پاک کن اکثر خودروها برای پاک کردن رطوبت از شیشه در یک غبار خفیف یا در یک بارندگی شدید قابل تنظیم است. همچنین چندین محصول موجود است که می توان آنها را اسپری کرد یا روی شیشه پاک کرد و ادعا کرد که جمع آوری آب باران را به تعویق می اندازد.

فاصله ایمن بین خودروها را حفظ کنید

فاصله بیشتری بین وسیله نقلیه خود و خودروی مقابل خود داشته باشید. هنگام رانندگی در باران، توقف وسیله نقلیه شما دشوارتر خواهد بود. فاصله چند ماشینی را بین ماشین خود و سایر وسایل نقلیه حفظ کنید.

از ترمزهای شدید اجتناب کنید

سعی کنید سرعت وسیله نقلیه خود را با برداشتن پای خود از روی پدال گاز زودتر از زمان معمول برای کاهش سرعت یا توقف، کاهش دهید. از کروز کنترل استفاده نکنید تا توجه شما به استفاده از گاز و ترمز هماهنگ باشد.

آب های جمع شده رانندگی در باران

مراقب آب ایستاده باشید

راندن در میان آب های ایستاده یا جمع شده در سطح خیابان می‌تواند باعث وقوع هیدروپلنینگ شود.(در تصویر زیر پدیده هیدرو پلنینگ نمایش داده شده است). این زمانی است که شما کشش را از دست می دهید و در سطح جاده می لغزید.

برای جلوگیری از وقوع هیدروپلنینگ، با تغییر خط یا هدایت ایمن در اطراف چنین مناطقی در اطراف مکان هایی که آب جمع شده است رانندگی کنید.

پدیده هیدروپلنینگ

هنگام پلنینگ با آب گاز را رها کنید

پدیده هیدرو پلنینگ یکی از شایع ترین تصادفات رانندگی در باران است زیرا رانندگان ممکن است کنترل خود را از دست بدهند. اگر خودروی شما گرفتار هیدروپلنینگ شد، با آرامش پای خود را از روی پدال گاز بردارید و به سمتی هدایت کنید که جلوی ماشین شما نیاز دارد. از چرخش های ناگهانی یا ترمز زدن خودداری کنید.

ماشین خود را تهویه کنید

باران باعث افزایش سطح رطوبت می شود. ممکن است متوجه شوید که شیشه های وسیله نقلیه شما هنگام بارندگی، مه آلود می شود. سیستم‌های تهویه اکثر خودروها دارای عملکردی هستند که برای کاهش این نوع مه ایجاد شده در داخل پنجره‌ها و شیشه جلو کار می‌کند.

اگر دیگر قادر به دیدن پنجره های خود نیستید، ممکن است لازم باشد آن را کنار بکشید. یکی از راه‌هایی که می‌تواند به از بین بردن رطوبت داخل خودرو و روی شیشه‌ها به شما کمک کند، روشن کردن همزمان کولر و بخاری خودرو است.

اگر سیستم تهویه هوا کمکی نکرد، با پایین آوردن شیشه، دمای داخل خودرو را به سرعت کاهش دهید.

ایمن ماندن در هنگام رانندگی در باران بسیار ساده است، اگر تلاش آگاهانه ای برای به کارگیری این اقدامات احتیاطی انجام دهید. به یاد داشته باشید که کاهش سرعت و روشن کردن چراغ‌ها دو تا از ساده‌ترین و مؤثرترین راه‌ها برای کاهش احتمال تصادف ناشی از رانندگی در باران هستند.

منبع: driving-tests.org

برای خرید قطعات یدکی کافی است با شماره ۰۲۱۶۶۸۴۴۴۷۷ تماس بگیرید.

نظرات خود را با ما درباره مطلب (رانندگی در باران) در صفحه اینستاگرام SKP به اشتراگ بگذارید؛

اگر این مقاله برای شما مفید بود، لطفا آن را از طریق شبکه‌های اجتماعی برای دوستان خودتان ارسال کنید.

جدیدترین مقالات آموزشی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا