شرکت ثمین خودرو پویا- قطعات یدکی خودرو

021-66844477

لوگو شرکت ثمین خودرو پویا

رله دوبل چیست؟ عملکرد رله دوبل چگونه است؟ علایم خرابی رله دوبل چیست؟

رله دوبل خودرو چیست؟ عملکرد رله دوبل چگونه است؟ علایم خرابی رله دوبل چیست؟

فهرست مطالب

رله دوبل خودرو چیست؟ رله دوبل وظیفه دارد که برق کلیه قطعات در سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری که با ۱۲ ولت کار می‌کنند را تامین کند. این قطعات شامل سنسورهای خودرو (مانند: سنسور موقعیت میل سوپاپ و سنسور سرعت خودرو) و ایسیو و همچنین عملگرها (مانند: پمپ بنزین، کویل، انژکتورها و …).

رله دوبل خودرو از دو رله تشکیل شده است. رله دوبل دارای ۱۵ پایه و عملکرد سه مرحله‌ای می‌باشد. همانطور که در مطالب قبلی گفته بودیم، به صورت کلی دو نوع رله داریم:

۱- رله به صورت عادی باز

۲- رله به صورت عادی بسته

که رله دوبل هر دو رله را در خود دارد.

این ویدیو را مشاهده کنید: بررسی عملکرد رله دوبل در خودرو

مراحل عملکرد رله دوبل خودرو

عملکرد رله دوبل خودرو در حالت سوییچ باز: در این حالت، سوییچ خودرو به صورت کامل باز بوده و ایسیو به مدت ۳ الی ۵ ثانیه و یا ۲ الی ۳ ثانیه به قطعاتی مانند: انژکتورها، پمپ بنزین، کویل دوبل، شیر برقی کنیستر، گرمکن سنسور اکسیژن و … برق ۱۲ ولت ارسال می‌کند. البته باید اضافه کنیم که در همه‌ی خودروهای انژکتوری به قطعاتی که در حالت باز، ولتاژ ۱۲ ولت در مدت یاد شده ارسال می‌شود متفاوت می‌باشد.

عملکرد رله دوبل خودرو در حالت سوییچ بسته: در این حالت، سوییچ خودرو به صورت کامل بسته است و یک ولتاژ ۱۲ ولت از پایه ۱۰ رله دوبل خودرو برای نگهداری اطلاعات حافظه ECU ارسال می‌شود (در برخی از سیستم‌های انژکتوری مانند ساژم) و در بعضی از خودروها حالت سوییچ بسته طوری طراحی شده که هر دو رله دوبل قطع می‌باشند.

عملکرد رله دوبل خودرو در حالت سوییچ بسته: در این حالت برق ۱۲ ولت مورد نیاز به کلیه قطعات به طور دائم ارسال می‌شود.

👇ویدیو آموزشی تشریح رله دوبل خودرو👇

مکان نصب رله دوبل خودرو

مکان نصب رله دوبل، با توجه به نوع خودروهای مختلف متفاوت می‌باشد.

نصب رله دوبل داخل جعبه ایسیو، مانند: پیکان، پژو آر دی و … .

نصب رله دوبل در سینی جلو فن، مانند: پژو ۴۰۵، سمند و … .

نصب رله دوبل در کنار باتری پشت کاسه چراغ، مانند: پراید انژکتوری ساژم و زیمنس.

اثرات خرابی رله دوبل در صورت معیوب بودن

در صورت معیوب بودن و یا سوختن رله دوبل خودرو، موتور روشن نمی‌شود. در صورتیکه پایه مربوطه به خروجی هر قطعه قطع شده باشد، قطعه موردنظر عمل نمی‌کند و در حالت دیگر در صورت خراب شدن رله دوبل، دستگاه عیب یاب وارد نمی‌شود و یا ولتاژ باتری را در قسمت پارامتر، خیلی کم نشان می‌دهد(در صورت درست بودن ولتاژ باتری).

این ویدیو را مشاهده کنید: بررسی عملکرد رله اول رله دوبل

آموزش عیب یابی رله دوبل خودرو

عیب یابی رله دوبل با دیاگ: با استفاده از دستگاه دیاگ، به صورت مستقیم نمی‌توان رله دوبل خودرو را تست کرد اما در قسمت تست عملگرها، هرکدام از عملگرها را وقتی تست می‌کنیم که در حقیقت ابتدا اید از سالم بودن رله دوبل اطمینان حاصل کرد ( چون برق ۱۲ ولتی قطعات توسط رله دوبل تامین می‌شود) و سپس از سالم بودن خود قطعه.

عیب یابی رله دوبل با مولتی متر: ابتدا کلید یا سلکتور دستگاه مولتی متر را روی اهم متر قرار داده و سپس سیم های مشکی و قرمز را در قسمت مربوطه در دستگاه مولتی متر قرار داده و دو سر سیم مشکی و قرمز را به پایه های مربوطهمتصل کرده و میزان مقاومت سیم پیچ های رله دوبل را یادداشت کنید و با مقادیر استاندارد مقایسه کنید. در صورتی که مقدار مقاومت اختلاف زیادی داسته باشد، رله دوبل معیوب بوده و باید تعویض شود.

دیاگرام داخلی رله دوبل

خرید رله دوبل با کیفیت

همانطور که در این مقاله گفته شد، رله دوبل یکی از قطعات مهم در خودرو می‌باشد. لذا استفاده از قطعه با کیفیت بسیار حائز اهمیت است. برای خرید رله دوبل با کیفیت SKP می‌توانید با شماره تماس ۰۲۱۶۶۸۴۴۴۷۷ تماس بگیرید. رله دوبل SKP با ۶ ماه ضمانت بی قید و شرط به فروش می‌رسد.

مشاهده ویدیوهای آموزشی در صفحه اینستاگرام SKPPART.

اگر این مقاله برای شما مفید بود، لطفا آن را از طریق شبکه‌های اجتماعی برای دوستان خودتان ارسال کنید.

جدیدترین مقالات آموزشی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا