شرکت ثمین خودرو پویا- قطعات یدکی خودرو

021-66844477

لوگو شرکت ثمین خودرو پویا

آشنایی با پمپ بنزین خودرو، انواع آن، عیب‌یابی و اثرات خرابی

پمپ بنزین خودرو

فهرست مطالب

پمپ بنزین خودرو

پمپ بنزین خودرو یکی از انواع عملگرهای خودرو می‌باشد که وظیفه دارد تا سوخت را با فشار معینی از باک (حدوداً ۴ الی ۶ اتمسفر یا بار) به مدار سوخت‌رسانی یا ریل سوخت ارسال کند. فشار ارسالی پمپ بنزین باید همیشه بیشتر از فشار مورد نیاز پاشش انژکتورها باشد تا در صورت افزایش مصرف سوخت،‌موتور با کمبود سوخت مواجه نشود.

نکته: در همه‌ی انواع پمپ بنزین‌های انژکتوری، در داخل پمپ بنزین یک سوپاپ یک طرفه به کار رفته که از برگشتن یا خالی شدن مدار سوخت رسانی از بنزین جلوگیری می‌کند و همچنین باعث می‌شود که سوخت در مدار سوخت رسانی با یک پیش فشار معین ثابت نگه داشته شود تا در موقع استارت زدن، خودرو به راحتی روشن شود.

پمپ بنزین (Fuel Pump)

انواع پمپ بنزین‌های مورد استفاده در خودروهای انژکتوری

  • پمپ بنزین داخل باک
  • پمپ بنزین بیرون باک

امروزه در اکثر خودروهای انژکتوری به دلیل مزیت فراوانی که پمپ بنزین‌های داخل باک دارند از جمله: حذف صدای کارکرد بالا، ایمنی بهتر و … استفاده می‌کنند.

محل قرارگیری پمپ بنزین

اثرات خرابی پمپ بنزین

در صورتی که پمپ بنزین کامل بسوزد، موتور یک لحظه روشن شده و خاموش می‌شود و دیگر روشن نمی‌شود. و چنانچه پمپ بنزین نیم سوز شده باشد، فشار ارسالی بنزین کاهش یافته و بنابراین موتور درموقع شتاب‌گیری و زیربار، با کمبود سوخت مواجه می‌شود و به اصطلاح کم می‌اورد.

نحوه عیب‌یابی پمپ بنزین خودرو

با استفاده از دستگاه عیب‌یاب (دیاگ):

با استفاده از دستگاه عیب یاب دیاگ در قسمت پارامترها، حالت وصل بودن یا قطع بودن پمپ بنزین را می‌توانیم مشاهده کنیم و یا در قسمت ستس عملکردها می‌توانیم پمپ بنزین را تست کرده و از سالم بودن آن مطمئن شویم.

نکته: در صورتیکه در قسمت تست عملکردها، در موقع تست پمپ بنزین، صدای کارکرد پمپ بنزین به گوش نرسد و یا از شیلنگ ورودی بنزین به ریل، سوخت خارج نشود، تنها نشانه سوختن پمپ بنزین نمی‌باشد. بلکه می‌تواند علت از فیوز پمپ بنزین و یا رلعه دوبل و یا قطع بودن سوکت‌ها و سیم‌کشی‌ها و … باشد.

نکاتی جهت تعویض پمپ بنزین خودرو

در صورتیکه به سوختن کامل و یا نیم سوز شدن پمپ بنزین شک می‌کنید، به این صورت عمل کنید:

ابتدا شیلنگ ورودی به ریل سوخت را خارج کرده و سوئیچ خودرو را باز کنید.( با رعایت مسائل ایمنی و گرفتن شیلنگ به داخل یک ظرف) و نگاه کنید که آیا سوخت با بازکردن سوئیچ از شیلنگ خارج می‌شود یا نه، درصورتیکه سوخت اصلا خارج نشود یا پمپ بنزین سوخته و یا برق ۱۲ ولتی به پمپ بنزین قظع می‌باشد، که برای اطمینان از این موضوع می‌توان یک برق ۱۲ ولت مستقیم را به پمپ بنزین داد و یا رله دوبل را بررسی کرد. درغیر این صورت باید پمپ بنزین را بازکرده و تعویض نمایید.

درصورتیکه بنزین از شیلنگ ورودی سوخت به ریل را ( از فیلتر بنزین) با آزاد کردن بست خارج کنید و دوسر شیلنگ دستگاه فشارسنج را مابین شیلنگ ورودی سوخت و ریل سوخت نصب کنید(قرار دهید) و به موتور استارت زده و روشن کنید و به فشار نشان داده شده در دورهای مختلف توجه کنید. دقت داشته باشید که فشار نباید کمتر از ۴ بار باشد. البته قبلا از سالم بودن فیلتر و رگلاتور سوخت اطمینان حاصل نمایید.

در صورتیکه فشار نشان داده شده کمتر از ۴ بار باشد، پمپ بنزین نیم‌سوز شده و باید تعویض گردد.

مشاهده ویدیوهای آموزشی مرتبط با پمپ بنزین خودرو در صفحه اینستاگرام SKPPART

اگر این مقاله برای شما مفید بود، لطفا آن را از طریق شبکه‌های اجتماعی برای دوستان خودتان ارسال کنید.

جدیدترین مقالات آموزشی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا