شرکت ثمین خودرو پویا- قطعات یدکی خودرو

021-66844477

لوگو شرکت ثمین خودرو پویا

دلایل دود کردن خودرو چیست؟ 3 رنگ مختلف دود نشانه چیست؟

دلایل دود کردن خودرو چیست؟ 3 رنگ مختلف دود نشانه چیست؟

فهرست مطالب

دلایل دود کردن خودرو چه چیزهایی می‌تواند باشد؟ همانطور که می‌دانید، دودی که از اگزوز خودرو خارج می‌شود مهمترین علت ایجاد آلودگی هوا می‌باشد.

هنگامی گه خودرو دود می‌کند، نشان دهنده این است که یک چیزی در خودرو به درستی کار نمی‌کند. دود خودرو می‌تواند به صورت ۳ رنگ مختلف باشد. دود آبی،‌دود سیاه و دود سفید. در این مقاله سعی داریم با رنگ دودهای خروجی اگزوز خودروها آشنا شویم و بدانیم کدام یک نیاز مراجعه به تعمیرگاه دارند و در صورت خرابی چه کاری باید انجام دهیم. رنگ دودهای خروجی، اطلاعاتی به ما می‌دهند که می‌توانیم تشخیص دهیم کدام قطعه و یا سیستم خودرو معیوب است.

دود آبی

هر عاملی که باعث شود روغن به محفظه ی احتراق موتور نفوذ کند باعث دود آبی در خودرو می‌شود. همچنین روغن سوزی در مرحله های شدید تر باعث چرب شدن اگزوز و روغنی شدن شمع خودرو می‌شود، که چنانچه شمع خودرو ی شما چرب شود نمی‌تواند ایجاد جرقه کند و موتور شما با لرزش و افت توان روبه‌رو می‌شود. مواردی که در پایین ذکر شده، شما را با برخی از دلایل دود کردن خودرو به رنگ آبی را به آشنا می‌کند.

1. ریختن روغن بیش از حد مجاز:

در این حالت در خودرو ی شما بیش از اندازه ای که شرکت خودرو ساز توصیه کرده است روغن وجود دارد در این حالت زمانی که میل‌‌لنگ در حال حرکت است به دلیل برخورد با روغن اضافی موجود در کارتل روغن بیشتری به اطراف و مخصوصا دیواره سیلندر پاشده می‌شود که ممکن است وارد محفظه ی احتراق شود و این روغن همراه سوخت بسوزد که باعث می‌شود خودرو دود آبی کند و باید به مراکز سرویس دوره ای خودرو مراجعه کرد تا سطح روغن شما را به حد استاندارد برسانند.

2. ضعیف شدن رینگ پیستون:

زمانی رینگ های پیستون ضعیف می‌شوند دیگر قابلیت این را ندارند که دیواره سیلندر را به خوبی از رو غن پاک کنند و روغن به اتاق احتراق نفوذ می‌کند و می‌سوزد در این مورد جدا از دود کردن کم کردن روغن را هم شاهد هستیم و باید به تعمیرگاه مراجعه کنید.

3. خورده شدن بوش سیلندر:

بوش سیلند در واقع دیواره ی محفظه ی احتراق ما را تشکیل می‌دهد که ممکن است با رانندگی نادرست مثل بالا بردن دور موتور در حالت سرد بودن موتور و… باعث بیضی شدن بوش شود در این صورت به دلیل تغییر شکل دیواره سیلندر رینگ روغن نمی‌تواند به درستی عمل کند و روغن به اتاق احتراق فرار می‌کند بعد از تعمیرات حتما از سایز رینگ مناسب استفاده کنید.

4. معیوب بودن کاسه نمد گاید سوپاپ:

کاسه نمد گاید سوپاپ با نام های مختلف در میان تعمیرکاران صدا زده می‌شود مثل لاستیک سوپاپ ، لاستیک ساق سوپاپ و… درصورت خرابی این قطعه روغن از قسمت سرسیلند بر روی سوپاپ سر می‌خورد و به داخل محفظه احتراق نفوذ می‌کند معمولا خشک شدن این کاسه نمد باعث این عیب می‌شود و این نوع روغن سوزی به دو روش قابل تشخیص است یک اینکه در زمانی که موتور سرد است دود آّبی می‌کند و دو اینکه در حال حرکت زمانی که شما تعویض دنده انجام می‌دهید و خودرو یک لحظه دود آبی می‌کند.

اگر خودرو ی شما مشکل رینگ و پیستون و یا بیضی شدن بوش سیلندر را داشته باشد باید موتور خودرو باز شود و در صورت نیاز تراشکاری شود و یا قطعه معیوب تعویض شود اگر ایراد خودرو ی شما کاسه نمد گاید سوپاپ باشد لازم به باز شدن کل موتور نیست و با باز کردن سرسلیندر خودرو می‌توان این روغن سوزی را برطرف نمود.

دود سیاه

دود سیاه در اثر زیاد بودن نسبت سوخت به هوا می‌باشد. یکی از عمده‌ترین دلایل دود کردن خودرو این است که، سوخت بیش از حد به موتور تغذیه می‌شود. دود سیاه عوامل زیادی دارد و باید برای تشخیص دقیق بررسی شود اما موارد شایعی که می‌توان نام برد:

1. نشتی سوزن انژکتور:

این مورد در حالتی پیش می‌آید که انژکتور نمی‌تواند فشار سوخت را تحمل کند و بنزین را نشت می‌کند این نشت ناخواسته باعث دود مشکی می‌شود و این ایراد در دستگاه انژکتور شور قابل دیدن است.

2. مشکلات نرم افزاری:

زمانی که شما به عنوان مثال سنسور اکسیژن تعویض می‌کنید باید ایسیو (ECU) را فلش کنید تا اطلاعات سنسور قدیمی پاک شود در صورت بروز مشکلات نرم افزاری زمان پاشش بالا رفته و خودرو دود می‌کند و با فلش کردن یا دانلود کردن ای سی یو (ECU) قابل حل شدن می‌باشد.

3. مشکلات مکانیکی و یا سخت افزاری:

برای مثال زمانی که سنسور اکسیژن و یا سنسور مپ شما اطلاعات غلط به واحد کنترل الکتریکی (ECU) ارسال کند زمان پاشش بالا می‌رود و باعث دود سیاه می‌شود همینطور اگر فیلتر هوای شما خیلی کثیف باشد و کیپ باشد به صورتی که موتور نتواند هوای کافی تنفس کند نسبت سوخت و هوا بهم ریخته و خودرو دود سیاه می‌کند.

دود سفید

دود سفید کلا به دو علت به وجود می‌آید

1. اختلاف دما:

حتما مشاهده کردین مخصوصا در فصل سرما در زمان استارت اولیه از اگزوز دود سفید شبیه به بخار خارج می‌شود که بعد از گرم شدن خودرو ازبین می‌رود وکاملا طبیعی و نشان دهنده سلامت احتراق موتور شما می‌باشد.

2. نفوذ آب به سیلندر:

در صورتی که خودروی شما بعد از گرم شدن دود سفید بیشتری کرد علت آن نشتی مایع خنک کننده موتور به درون محفظه احتراق می‌باشد که علت شایع آن سوختن واشر سرسیلندر می‌باشد.

برای آشنایی بیشتر با دلایل دودکردن خودرو و ایرادات مرتبط با آن ویدیو زیر را تماشا کنید.

به نظر شما دلایل دود کردن خودرو چه چیزهای دیگری می‌تواند باشد؟

نظرات خود را با ما در صفحه اینستاگرام SKP به اشتراگ بگذارید؛

برای خرید قطعات یدکی کافی است با شماره ۰۲۱۶۶۸۴۴۴۷۷ تماس بگیرید.

جهت خرید دستگاه دیاگ و اطلاع از قیمت دستگاه دیاگ با شماره ۰۲۱۶۶۸۴۴۴۷۷ تماس بگیرید.

اگر این مقاله برای شما مفید بود، لطفا آن را از طریق شبکه‌های اجتماعی برای دوستان خودتان ارسال کنید.

جدیدترین مقالات آموزشی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا