شرکت ثمین خودرو پویا- قطعات یدکی خودرو

021-66844477

لوگو شرکت ثمین خودرو پویا

عملکرد سیستم ایموبلایزر (ضدسرقت) در خودرو

عملکرد سیستم ایموبلایزر (ضدسرقت) در خودرو

فهرست مطالب

سیستم ضد سرقت یا ایموبلایزر چگونه عمل می‌کند؟

در حوزه خودرو اختراعات و ایده های بسیار زیادی وجود دارد که ممکن است خیلی از آن ایده ها موفق نباشند اما ایموبلایزر بی‌شک یکی از بهترین ایده ها در این زمینه است که شما می‌توانید حتی امروزه در هر خودرویی وجود سیستم ضد سرقت یا ایموبلایزر را ببینید. با استفاده از این سیستم تنها مالک قانونی خودرو می‌تواند برای روشن کردن خودرو اقدام کند.

استفاده از الگو (پَتِرن) برای روشن کردن خودرو!

اما عملکرد سیستم ایموبلایزر اولیه به چه صورت بود؟

اولین سیستم ایموبلایزر در جهان در سال 1919 ثبت اختراع شده است. عملکرد سیستم ایموبلایزر اولیه به اینگونه بود که راننده باید الگو خاصی از کلید ها را در پنل اجرا کند اگر الگو درست باشد خودرو روشن می‌شود اما اگر الگو اجرا شده درست نباشد آژیر به صدا در می‌آید.

پیشنهاد مطالعه مقاله: سیستم ضد سرقت ایموبلایزر چیست؟

در اواخر دهه نود میلادی، استفاده از سیستم ایموبلایزر در خودرو های اروپا استاندارد اجباری شد. با استفاده از سیسیتم ایموبیلایزر در سال های 1995 تا 2008 در هلند 70 درصد و در انگلستان 80 درصد آمار سرقت خودرو کاهش یافت. اما سیستم ایموبلایزری که امروزه در خودرو ها استفاده می‌شود شکل کاملا متفاوتی نسبت به نمونه های اولیه دارد و در واقع نسل های اولیه مانند دزدگیر ها و یا قفل مرکزی امروزه عمل می‌کردند و کنترل در ها را امری مهم می‌دانستند.

اما حالا با پیشرفت علم و تکنولوژی، عملکرد سیستم ایموبلایزر شکل متفاوتی به خود گرفته است و امنیت آن بسیار بیشتر شده است و با به کارگیری کامپیوتر ها در خودرو این سیستم هم دچار تغییرات و بروزرسانی هایی شد که قابلیت های جدید نسبت به نسل های گذشته را در اختیار ما می‌گذارد.

سیستم ضد سرقت ایموبلایزر در ایران

برای اولین بار در سبد محصولات تولیدی داخل کشور تقریبا از سال ۱۳۸۶ و ۱۳۸۷ از سیستم ایموبلایزر استفاده شد. که خودرو های پراید و پژو 405 مجهز به این سیستم شدند. بعد از اینکه در این خودرو سیستم ضد سرقت استفاده شد، سپس به صورت استاندارد و پایه در خودرو های تولیدی دیگر مانند سمند، پارس، تیبا و… قرار گرفت تا از سرقت خودرو ها کاسته شود. اولین ایسیو هایی که در ایران دارای سیستم ایموبلایزر بودند از خانواده VALEO بودند.

به لطف عملکرد سیستم ایموبلایزر اگر دزد برای روشن کردن خودرو شما اقدام کند و درب خودرو را باز کند و بتواند خودرو را استارت بزند خودرو روشن نخواهد شد زیرا خودرو تنها با کلید مالک خودرو روشن می‌شود.

اگر دزد بتواند با کلیدی مغزی سوییچ را بچرخاند خودرو روشن خواهد شد؟

عملکرد سیستم ایموبلایزر به این صورت است که، هر کلیدی به غیر از دو کلید اصلی خودرو یعنی کلید اصلی و کلید یدک در مغزی سوییچ خودرو قرار بگیرد خودرو استارت می‌خورد اما روشن نمی‌شود زیرا آن دو کلید دارای تراشه هستند (تگ سوییچ) و تراشه ها به کامپیوتر خودرو و یونیت ایموبلایزر شناسانده و تعریف شده اند. پس حتی شخص سارق با کلید که مغزی سوویچ را باز کند و با تراشه هم به سراغ خودرو بیاید نمی‌تواند خودرو را روشن کند.

نحوه عملکرد سیستم ایموبلایزر خودرو

کلید مالک دارای یک تگ سوییچ یا ترانسپوندر می‌باشد که این قطعه یک سیگنال خاصی را از خود ساطع می‌کند (RFID) زمانی که مالک خودرو برای روشن کردن خودرو اقدام به چرخاندن مغزی سوییچ با کلید می کند در دور مغزی سوییچ، یک آنتن و یا گیرنده قرار دارد که این آنتن فرکانس فرستنده ای که در داخل کلید دارد را به یونیت ایموبلایزر انتقال می‌دهد.

هر خودرو دارای یک کد امنیتی خاص می‌باشد که تعمیرکاران آن را کد سوییچ می‌نامند. از قبل کامپیوتر خودرو (ECU) و کلید ها و یونیت ایموبلایزر (ICU) با این کد به یکدیگر معرفی شده اند. پس زمانی که یونیت ایموبلایزر (ICU) سیگنال از آنتن دریافت می‌کند، با کد سوییچی که از قبل تعریف شده است مقایسه می کند. همچنین کدی را که بر روی کامپیوتر خودرو (ECU) تعریف شده است را هم کنترل می‌کند.

اگر این کد ها همه با هم همخوانی داشته باشند حالا ایسیو خودرو (ECU) برای روشن شدن خودرو پالس های انژکتور منفی پمپ بنزین و پالس کویل را ارسال می‌کند تا خودرو روشن شود. سیستم ایموبلایزر با این کد متوجه می‌شود که کسی که به خودرو استارت می‌زند مالک قانونی است یا خیر.

آیا می‌توانیم سیستم ایموبیلایزر را غیر فعال (بیکد) کنیم؟

به صورت استاندارد نمی‌توانیم سیستم ایموبلایزر را خودرو را حذف و یا غیر فعال کنیم. فقط کسانی تعمیر ایسیو خودرو انجام می‌دهند تنها برای تست فقط کامپیوتر خودرو (ECU) را از سیستم حذف می‌کنند جهت تست و تعمیر و سپس بعد از تعمیر کامپیوتر خودر و(ECU) را به حالت اول برمی‌گرداند تا سیستم ایموبلایزر یا ضد سرقت خودرو فعال شود. از لحاظ قانونی بیکد کردن ایسیو و غیرفعال کردن سیستم ایموبلایزر غیر قانونی است.

حالت استاندارد چشمک زدن چراغ ایموبلایزر

در حالت استاندارد در حالتی که سیستم سالم و فعال باشد چراغ ایموبلایزر در حالتی که سوییچ خودرو بسته است چراغ ایموبیلایزر باید حدودا هر سه ثانیه چشمک بزند و در صورتی که شما با کلید اصلی خودرو سوویچ را باز می‌کنید چراغ ایموبلایزر دیگر روشن نشود این به معنی می‌باشد که یونیت ایموبلایزر(ICU) سوییچ را شناسایی کرده و سیستم عملکرد درستی دارد و خودرو آماده استارت می‌باشد.

در صورتی که کلید مشکلی داشته باشد یا کلید اصلی خود ماشین نباشد در صورت باز کردن سوییچ خودرو چشمک زدن چراغ ایموبیلایزر قطع نمی‌شود و به همان صورت هر سه ثانیه یکبار چشمک می‌زند و با استارت زدن خودرو روشن نمی‌شود.

ایموبلایزر در آموزش فنی خودرو

یادگیری عملکرد سیستم ایموبلایزر برای تعمیرکاران خودرو امری ضروری است. زیرا خیلی از ایرادات مخصوصا روشن نشدن خودرو می تواند به واسطه ایرادات در عملکرد سیستم ایموبلایزر رخ دهد. آموزشگاه فنی ثمین خودرو پویا برگزار کننده دوره تخصصی آموزش سیستم ضد سرق ایموبیلایزر و تعریف کلید می باشد و شما می توانید با شرکت در دوره های آموزشی مهارت و دانش خودرویی خودتان را بالا ببرید.

برای اطلاع از هزینه ثبتنام دوره ایموبیلایزر با شماره ۰۲۱۶۶۸۴۴۴۷۷ تماس بگیرید.

نظرات خود را با ما درباره مطلب عملکرد سیستم ایموبلایزر صفحه اینستاگرام SKP به اشتراگ بگذارید؛

اگر این مقاله برای شما مفید بود، لطفا آن را از طریق شبکه‌های اجتماعی برای دوستان خودتان ارسال کنید.

جدیدترین مقالات آموزشی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا