سیستم ترمز ضدقفل (ABS) چیست؟

سیستم ترمز ضدقفل (ABS) چیست؟

فهرست مطالب

سیستم ترمز ضد قفل (ABS) از قفل شدن چرخ‌ها و لغزش خودروها در هنگام ترمز شدید، به خصوص در شرایط لغزنده جاده جلوگیری می کند و رانندگی ایمن تر را تضمین می کند.

سیستم ترمز ضدقفل (ABS) چیست؟

هدف از سیستم ترمز ضد قفل (ABS) ایجاد ایمنی برای رانندگان با کاهش احتمال قفل شدن چرخ ها و جلوگیری از سر خوردن خودروها در هنگام ترمزهای شدید است. هنگامی که ترمز به شدت بر روی خودرو اعمال می شود، چرخ های آن قفل می شوند. هنگامی که قفل رخ می دهد، اتومبیل ها دیگر قادر به حرکت نیستند و باعث می شود رانندگان کنترل فرمان خود را بر روی وسایل نقلیه خود از دست بدهند. ABS برای دور نگه داشتن رانندگان از موقعیت های خطرناکی که در پی از دست دادن کنترل ایجاد می شود، عمل می کند.

اجزای سیستم ترمز ضدقفل ABS

اجزای سیستم ترمز ضدقفل ABS

سنسور سرعت روی هر چرخ خودرو نصب می‌شود تا هر کدام از آن‌ها بتواند تشخیص دهد که ترمز به شدت اعمال می‌شود و قفل شدن بعدی را کنترل کند.

سوپاپ در خط ترمز قرار دارد و در سه موقعیت عمل می کند. در موقعیت یک، جایی که سوپاپ باز است، فشار وارد شده از سیلندر اصلی از کنار ترمز عبور می کند. در موقعیت دو، جایی که سوپاپ ترمز را از سیلندر اصلی مسدود می کند، فشار در هنگام ترمزگیری شدید حفظ می شود. در موقعیت سه، سوپاپ فشار موجود در ترمز را آزاد می کند.

پمپ نقش بازگرداندن فشار آزاد شده از ترمز را ایفا می کند.

کُنترلر اطلاعات را از سنسور سرعت دریافت می کند و روی شیر کنترل دارد.

مزایای سیستم ترمز ضد قفل

عملکرد سیستم ABS در برف

۱. واکنش سریع سیستم ترمز ضدقفل (ABS)، ترمز موثر را امکان پذیر می کند و به رانندگان این امکان را می‌دهد تا کنترل خود را بر روی اتومبیل خود حفظ کنند. حتی زمانی که ترمز از قبل اعمال شده است.

۲. سیستم ترمز ضدقفل‌ (ABS) به طور قابل توجهی احتمال لغزش در هنگام ترمزگیری شدید را کاهش می دهد. به عنوان مثال، فرض کنید فقط چرخ عقب سمت راست از یک گودال در جاده عبور می کند. ABS با استفاده از سنسور سرعتی که روی آن چرخ قرار دارد، تغییر در شرایط سطح جاده را به سرعت تشخیص می دهد. سپس، پمپ ABS برای بازگرداندن فشار در چرخ عقب سمت راست وارد می شود و به نوبه خود، هر چهار چرخ را متعادل می کند.

۳. سیستم ترمز ضدقفل‌ (ABS) نیز نقش کنترل کشش را ایفا می کند. در جاده‌های خیس یا برفی و لغزنده، به نظر می‌رسد خودروها حتی با ترمزهای معمولی هم می‌لغزند که به دلیل افت ضریب اصطکاک لاستیک ایجاد می‌شود. اگر چرخ به دلیل ترمز شدید در چنین شرایط سطح جاده قفل شود، می تواند منجر به یک وضعیت خطرناک شود. سیستم ترمز ضدقفل ABS می تواند با فشار دادن و رها کردن ترمز بیش از ده بار در ثانیه از قفل شدن جلوگیری کند و کنترل کشش بیشتری را فراهم کند.

۴. سیستم ترمز ضدقفل‌ (ABS) می‌تواند با استفاده از فناوری پیشرفته‌ای که می‌تواند به رانندگان در مورد خطرات هشدار دهد و در صورت انتظار برخورد با خودرو یا شی دیگری، به سرعت خودرو را متوقف کند، به جلوگیری از تصادف کمک کند.

ABSSYSTEM

SOURCE: www.kia.com

نظرات خود را درباره مقاله “سیستم ترمز ضدقفل (ABS) چیست؟” با ما در صفحه اینستاگرام SKP به اشتراگ بگذارید؛

اگر این مقاله برای شما مفید بود، لطفا آن را از طریق شبکه‌های اجتماعی برای دوستان خودتان ارسال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *