شرکت ثمین خودرو پویا- قطعات یدکی خودرو

021-66844477

لوگو شرکت ثمین خودرو پویا

انواع کد حرارتی شمع چیست و چه کاربردی دارد؟

فهرست مطالب

کد حرارتی شمع بر روی شمع و بسته بندی آن درج شده است. انواع کد حرارتی حک شده بر روی شمع ها اطلاعاتی به ما می‌دهند که این نوع شمع چه مشخصاتی دارد و طبق نوع شمع، شمع مورد نیاز خود را انتخاب کنیم.

شمع قطعه ای است که بر روی سر‌سیلندر بسته شده و سمتی که دارای الکترود می‌باشد در داخل محفظه احتراق قرار می‌گیرد. خودرو برای حرکت کردن نیاز به حرکت دوارنی میل‌لنگ دارد و شمع وظیفه دارد انرژی شیمیایی بنزین را که با مقدار مناسبی هوا به درون سیلندر مکش شده است را مشتعل کند تا به انرژی دورانی میل‌لنگ تبدیل شود.

شمع های خودرو عموما به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

شمع گرم و شمع سرد

شمع های گرم

شمع های گرم، گرمای احتراق را بیشتر در خود ذخیره می‌کنند و این شمع بر روی تولیداتی قرار می‌گیرد که عموما در دمای کمتر و دور موتور پایین‌ تر کار می‌کنند و از مزیت گرم بودن برای آماده به جرقه زدن بودن استفاده می‌کند. معمولا شمع های گرم پایه بلند هستند یعنی دارای طول رزوه ی بیشتری هستند که باعث می‌شود انرژی حرارتیه بیشتری در خود نگهدارد.

شمع های سرد

شمع های سرد معمولا دارای رزوه کوتاه تری هستند ینی از شمع های گرم کوتاه تر هستند که همین ارتفاع کوتاه باعث می‌شود گرمای خود را سریع تر انتقال دهد و خنک شود این شمع ها معمولا در موتور های گرم استفاده می‌شوند که باعث می‌شود از ناک یا خود سوزی جلوگیری کند و باعث بالاتر رفتن راندمان خروجی این موتور‌ها می‌شود.

هر تولید کننده‌ی شمع برای تولیدات از کد حرارتی یا به اصطلاح استاندارد خاصی برای نشان کردن شمع ها استفاده می کنند.ممکن است در این میان استاندارد شرکتی مورد تایید تولید کننده‌ی دیگری باشد و چند شرکت از یک استاندارد برای مشخص کردن مشخصات شمع استفاده کنند و یا از کد بندی و استاندارد خود استفاده کند.

کد روی شمع ها چه معنایی دارد؟

کد حرارتی روی شمع‌ها شامل حروف و اعداد می‌باشد که هر کدام از این حروف و اعداد مشخصه‌ی نوع الکترود، جنس الکترود، کد حرارتی شمع، گپ استاندارد شمع، مقدار رسانایی، طول رزوه ، نوع طراحی و … .

معانی کد شمع NGK

کد حرارتی ngk

نمونه کد حرارتی شمع های دنسو (DENSO)

در این جداول

کلمه GAP یا میزان gap همان فاصله ی بین دو الکترود می‌باشد.

کلمه Reach به معنای رسانایی شمع می‌باشد.

کلمه Thread به معنای طول رزوه ی شمع می‌باشد.

کلمه Construction به معنی نوع طراحی شمع می‌باشد.

کلمه Heat range در واقع همان کد حرارتی شمع می‌باشد.

سیستم کد حرارتی شمع بوش (BOSCH)

کد حرارتی شمع بوش

اگر خودروی شما از لحاظ فنی نسبت نسخه‌ی فابریک شامل تغییرات است و بخش‌هایی از موتور را تقویت و یا تعویض با نمونه‌ی افتر مارکت کرده اید بهترین مشاور انتخاب شمع تیونر شماست. به این دلیل که تیونر با در نظر گرفتن قطعات به کار رفته میزان gap لازم و کد حرارتی برای شما شمع انتخاب می‌کند.

ه عنوان مثال اگر تراکم خودرو‌ی شما تغییر کرده باشد پس باید شمع مناسب انتخاب شود. اما در حالتی که خودروی شما در همان حالت به اصطلاح فابریک به سر می‌برد شمع مناسب و پیشنهادی خودرساز در کاتالوگ یا دفترچه راهنمای استفاده از خودرو نوشته شده است و چیزی که در خودرو های ایرانی متداول هست همان کد حرارتی شمع می‌باشد.

کد حرارتی شمع خودرو

سیستم کد حرارتی شمع اِس کِی پی (SKP)

کد حرارتی شمع SKP

شرکت ثمین خودرو پویا از وارد کنندگان مستقیم شمع خودرو می‌باشد، که از استاندارد و کد حرارتی شرکت بوش استفاده می‌کند. از همین رو اگر به اکثر خودرو های داخلی توجه داشته باشید کد حرارتی شمع آنها در استاندارد بوش 7 یا 8 می‌باشد که شرکت ثمین خودرو از فروشندگان این نوع شمع می‌باشد در حال حاضر شرکت ثمین خودرو چهار مدل شمع را دارا می‌باشد:

  1. شمع یورو4
  2. شمع دو پلاتین
  3. شمع پایه بلند
  4. شمع تک پلاتین

برای خرید شمع خودرو کافی است با شماره ۰۲۱۶۶۸۴۴۴۷۷ تماس بگیرید.

نظرات خود را با ما در صفحه اینستاگرام SKP به اشتراگ بگذارید؛

اگر این مقاله برای شما مفید بود، لطفا آن را از طریق شبکه‌های اجتماعی برای دوستان خودتان ارسال کنید.

جدیدترین مقالات آموزشی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا